3.2

Blues Brothers

"Blues Brothers" är grabbarna som är beredda att göra vad som helst för att få lira äkta rhythm and blues. De båda gangsterbröderna Jake och Elwood Blues sprider skräck och fasa i sina försök att återuppliva sitt gamla band. Efter sig har de polisen, hämndlystna nazister och en mystisk kvinna som är ute efter att döda Jake till varje pris.

Originaltitel The Blues Brothers
Regissör John Landis
Manus Dan Aykroyd, John Landis
Genre Drama, Dokumentär, Kriminalare, Musikal, Komedi, 80-tal, Äventyr
Skådespelare John Belushi, Dan Aykroyd, James Brown (I), Cab Calloway, Ray Charles, Aretha Franklin, Steve Cropper, Donald Dunn, Murphy Dunne, Willie Hall, Tom Malone, Lou Marini, Matt Murphy (II), Alan Rubin, Carrie Fisher, Henry Gibson, John Candy, Kathleen Freeman

Skapad 2019-10-20 av Riker
Filmen handlar om två bröder, Jake och Elwood Blues. Den börjar med att Jake släpps ur fängelset efter ett avtjänat straff och Elwood väntar på honom utanför fängelset. De besöker sedan de...   Läs mer »

Skapad 2019-10-20 av Rollywood
John Landis, skaparen av många Michael Jackson- videos skrev tillsammans med skådespelaren och manusförfattaren Dan Aykroyd manuset till den här underbara musikfilmen. En film som kanske inte har ...   Läs mer »

Tatty
2019-07-02
De två kändes lite överdrivna och fjantiga! Men ingen dålig film iaf. Kände segt att kolla på filmen. Har inge humor för just denna filmen och de två bröderna.
Qhorinhalfhand
2019-06-09
Svag trea för att en del av humorn faller ganska platt och skådespelet var ibland tveksamt men bra musik, en del legendariska scener och rätt bra story. Sen har inte allt i filmen åldrats väl.
johan93
2018-12-15
En film man blir glad av. Riktigt bra musik också!
Bomkia
2018-04-07
Underhållande biljaktskavalkad med sköna musiknummer. Humorn faller lite platt för mig. 3+
StaffanE71
2017-12-24
Det finns bara ett betyg. En 5'a. I alla fall om du gillar soulmusik från 60- och 70-talet.
2017-10-11
En av de få musikaler jag kan uppskatta
RadioSaga
2017-04-09
To be fair, borde jag se om denna för att minnas mer av dess helhet.
Sarakin76
2017-02-21
Surrealistisk bra. Femmeren var solid fra første musikknummeret.
ulpe01
2016-12-29
En sån där film man borde sett för länge sen och sett snuttar av här och där. Nu blev det då äntligen av och visst är det rätt kul, men inte det roligaste man sett precis. Hade nog gillat den mer om jag sett den när jag var yngre. Men musiken håller måttet, riktigt bra. Svag fyra.
RustyFilm
2016-12-06
En bra kategorisering av det här måste vara actionmusikal (om det finns sånt). Det är vansinnigt och kul. Här finns hur mycket våld som helst men ingen stukar ens lillfingret. Mängder av musik med gamla ”blues original” som Cap Calloway, Ray Charles, Aretha Franklin, James Brown och John Lee Hooker m.fl. Filmen spelades in 1980 så dom är ju lite skrynkliga men fantastiska, precis som hela filmen är. Kul och Kult