2.9

Bluffen

Filmen berättar den sanna historien om Clifford Irving, mannen som skrev och sålde en falsk biografi om Howard Hughes till ett stort bokförlag i början av 1970-talet.

Originaltitel The Hoax
Regissör Lasse Hallström
Manus William Wheeler
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Richard Gere, Marcia Gay Harden, Eli Wallach, Julie Delpy, Hope Davis, Alfred Molina, Stanley Tucci, Peter McRobbie, John Bedford Lloyd, David Aaron Baker, John Carter (I), Michael J Burg, Antonie Knoppers, James Biberi, Milton Buras, Sarah Nichols

Skapad 2007-10-19 av
Lasse Hallström är faktiskt en av få svenskar som har lyckats på andra sidan Atlanten, i alla fall bland regissörer. Ett undantag är Mikael Håfström (Ondskan) vars första Hollywood-film, 1408...   Läs mer »

Roswall
2018-06-10
Mja, hade nog föredragit ett annat grepp på den här storyn.
Bomkia
2018-01-01
Hallström väver ihop en historia om en av historiens största bluffar och det är riktigt roligt att se hur Clifford lyckas dra ut allt så länge som han kan. 3a.
HerrNenne
2017-09-14
Två timmar av en ljugande skitstövel. Inget man vill slösa son tid på.
NoWireHangers
2017-02-26
Fascinerande historia. 4-
Ekkapelle
2016-11-18
Härlig 1970-talsstämning! Snyggt foto! Det är detaljerna som gör det. En upplevelse att se
2016-09-24
Bra och välspelat drama.
2015-11-15
Verklighetsbaserad historia som fungerar tack vare att det finns humor i det drama som spelas upp. Richard Gere är ingen stor skådis men han har alltid haft en arrogant typ av charm som gör att jag gillar honom. Då är det mer glädjande med Alfred Molina i rollistan, en skådis som gärna får vara med i alla filmer jag ser. Som sagt fungerar filmen men jag skulle velat bli mer engagerad i vad som sker på filmduken. 3-
amam
2012-12-17
Svag trea. Inte speciellt imponerande på något plan trots en ganska intressant grundhistoria. Det blir aldrig dåligt heller utan det är hyfsat intresserande just på grund av grundstoryn.
Mysharry
2012-06-02
En mycket positiv överraskning! Bra skådespel och en intressant och spännande historia.
Necross
2011-09-25
Intressant historia, men gjord seg, komplicerad och oengagerande.