2.4

Boarding School

En ung pojke blir sjukligt fascinerad av sin döda mormor och blir skickad till en isolerad internatskola för värstingar, som drivs av en mystisk rektor och hans fru.

Originaltitel Boarding School
Regissör Boaz Yakin
Manus Boaz Yakin
Genre Skräck, 2010-tal
Skådespelare Luke Prael, Sterling Jerins, Samantha Mathis, Will Patton, Nadia Alexander, Tammy Blanchard, Lucy Walters, David Aaron Baker, Robert John Burke, Christopher Dylan White, Charlotte Ubben, Kobi George, Kadin George, Nicholas J Oliveri, Chris LaPanta

KyLLo
2021-04-11
En av de mer märkliga filmer jag har sett. Känns om en genreöverskridande ungdomsfilm som växlar mellan komedi, mystik, romantik och bisarr skräck. 80-talsinspirerad med färgstark scenografi och helgalna personligheter. Sedan har det vävts in budskap om bland annat könstillhörighet. Tvära kast, även mellan scener, och om man inte är vaken och tänker mycket själv är det nog omöjligt att begripa vad som händer och varför. Det är mysig stämning och jag gillar upptakten och enskilda scener. Någon scen förde tankarna till den svenska 80-talsserien Dårfinkar & dönickar, men det var bara tillfälligt. Det är för osammanhängande och händer för mycket i mitt tycke. Jag hade hellre sett fördjupning. Men det var ändå trevligt att bli överraskad så många gånger i en film.