3.3

Bob le flambeur

Storspelaren Bob har haft otur vid spelarborden ett tag och när han får reda på att ett kasino har 800 miljoner franc i sitt kassavalv kan han inte låta bli att planera ett kap.

Originaltitel Bob le flambeur
Alternativ titel Bob the Gambler, Fever Heat
Regissör Jean-Pierre Melville
Manus Jean-Pierre Melville, Auguste Le Breton
Genre Kriminalare, Drama, 50-tal
Skådespelare Guy Decomble, Howard Vernon, Roger Duchesne, Isabelle Corey, Daniel Cauchy, André Garet

lamotta
2024-03-02
Uschligt slut på en rätt poänglös historia med en jävla massa cool klass och stil
JohnTron
2022-10-09
En av Melvilles tidigaste kriminalfilmer, vilket märks genom att den inte har samma nerv som 60-talsfilmerna. Men efter denna omtitt så höjer jag den och ger den en fyra, fast ganska svag.
2017-04-30
Njae, ganska besviken faktiskt. Tycker inte den lyckas sätta någon stark känsla direkt och det blir mycket tomt. Anne känns väldigt tom på ett sätt jag inte tycker funkar. Bristen på faktiska känslor är en stor brist i filmen. Ändå ganska bra och har sina styrkor men en besvikelse. Ganska svag trea tror jag nog faktiskt.
Hypostas
2016-01-03
Förmodligen den svagaste av Melvilles kriminalare, men den är ändå mycket sevärd. Bob är en skön karaktär.
atroxa
2014-11-30
Stilfull, men inte en av Melville's bästa. Bitvis lite väl långsamt tempo, fast bra slut.
Tonti
2014-04-11
Fantastisk inledning på en i övrigt underhållande film som trots en humoristisk vinkel satsar lite väl mycket på att odla manlighetsmytologi på ett sätt som mest känns fånigt. Miljöanvändningen är dock fin.
Tolkana
2013-11-05
Isabelle Corey är sjukt vacker och charmig och Bob är en sjukt härlig karaktär. Men storyn är ganska tråkig och det blir aldrig någon intensiv stämning som jag hoppades på, blir i slutändan en stark trea.
JimCarrey
2013-03-15
Underbart snyggt och underhållande som alltid med Melville.
Virrpanna
2012-09-16
Denna film känns lite som Ocean's filmerna, bra föregångare.
TobiasRydén
2012-06-17
Tyvärr finns en del ologiska element och annat som är svårt att köpa. Och slutet kunde ha varit bättre. Ändå visar Melville att han var född filmskapare och man kan verkligen mysa åt hans visuella berättande och den goda underhållningen.