3.5

Bobby Fischer mot världen

Dokumentär om schackspelaren Bobby Fischer som fortfarande anses vara tidernas största spelare av många. Filmen följer hans tumultartade karriär, från världsmästartiteln till ett liv i exil.

Originaltitel Bobby Fischer Against the World
Regissör Liz Garbus
Genre Biografi, Dokumentär, 2010-tal

Skapad 2019-11-09 av bluevelvet
Bobby Fischer var och är fortfarande tidernas största schackspelare. Här får vi följa hans omtumlande liv, från att han upptäcks som sexåring, via världsmästartiteln och slutligen hans liv i...   Läs mer »

2015-11-21
Jag älskar dokumentärer om excentriska människor som tycks leva sitt liv i en annan dimension. Han var uppenbarligen en mycket märklig man, Bobby Fischer. Som så många genier före och efter honom. Det är ändå märkligt att man slår fast att han är tidernas främste schackspelare när en sån som Karpov uppenbarligen var väldigt mycket mer framgångsrik.
Jompalompier
2015-07-08
Hade hela filmen varit lika intressant som sista halvtimmen så hade det blivit ett högre betyg från min sida. Tyvärr tycker jag att det fokuserades lite väl mycket på schack och lite lite på själva personen Bobby Fischer som är väldigt intressant.
Rehn108
2013-09-03
Fascinerande livsöde. Intressant ungefär halvvägs, sedan tycker jag att den tappar och blir mindre intressant.
kanzi
2012-12-29
Välgjord, intressant och snyggt genomförd dokumentär om ett djupt fascinerande och gripande livsöde. En trasig själ...
eHanzon
2012-11-21
Såg på Netflix inatt. Borde absolut sova istället men kunde inte stänga av! Sjukt intressant resa dels genom nutida historia och dels, mestadels, det mänskliga psyket - och hur riktiga genier fungerar.
pryzze
2012-11-17
Intressant film. Jag kommer ihåg sommaren 1972 när de spelade. Matchen avslutades mitt under München OS. För en gångs skull hejade man på en Sovjet. Och Spaskij kunde ju vunnit om han hade velat. Men han var dumsnäll och kom ur gängorna pga av alla konstiga saker som Fischer gjorde.
Bumsi
2012-11-15
Spännande och välgjord inblick i en för mig tidigare okänd värld
Nemralis
2012-08-28
Jag fascineras av både besattheten och genialiteten, men framför allt egensinnigheten och paranoian som drev Fischer. Dokumentären i sig är inte särskilt unik i sin stil, om än väldigt välgjord, utan istället så är det människoödet och den ibland smått osannolika berättelsen som håller intresset uppe. För den som redan är någorlunda bekant med Fischers liv i och utanför rampljuset finns få överraskningar, men presentationen är föredömlig.
Ola_Schubert
2012-08-18
Intressant, men det Einstein citatet som inledde filmen sa nästan allt som kom därefter. Uttryckt med mina egna ord och begreppsapparat: Om man är helt fixerad vid ett spel med nästan oändligt många möjliga drag, men som ändå begränsas till blott 32 pjäser och 64 rutor så riskerar det att bli värdeinvalidiserande. För verkligheten innehåller så mycket mer än 32 pjäser och 64 rutor och verkligen oändligt många variations möjligheter på en mängd olika plan av helt olika typ, samtidigt. Därför respekterar jag Kasparov som nu ägnar sitt liv åt politisk opposition gentemot Putin. Dessutom gläds jag också åt att vi blott behöver håll ca 1/30000 del av den värld som vårt omedvetna uppfattar i vårt lilla medvetande. Och filmen? Tja, en välgjord dokumentär och tidsdokument över det kalla krigets dagar och fram t.om kriget mot terrorismens start. Med viss tvekan så får det bli en stark trea i betyg.
Olof_Gronlund
2012-08-14
Tycker faktiskt de speglar allt på ett bra sett, det politiska, själva schackmatchen och även han som person. Bra att de har med lite härliga klipp från riktiga händelser efter hans schackperiod med. Blev faktiskt sugen på att spela schack efter detta.