3.1

Bödelns sång

TV-film baserad på Norman Mailers roman med samma namn. Beskriver den dödsdömde Gary Gilmore som 1977 var den första att avrättas i USA efter att Högsta Domstolen under en tid i princip förbjudit det. Filmen baseras sålunda på en verklig händelse där den juridiska kampen att välja döden framför att överklaga dödsdomen beskrivs.

Originaltitel The Executioner's Song
Regissör Lawrence Schiller
Manus Norman Mailer
Genre Drama, Kriminalare, 80-tal
Skådespelare Tommy Lee Jones, Christine Lahti, Rosanna Arquette, Steven Keats, Jordan Clarke, Richard Venture, Jenny Wright, Eli Wallach, Walter Olkewicz, Michael LeClair, Pat Corley, Jim Youngs, Grace Zabriskie, Rance Howard, Charles Cyphers

Mekong
2016-05-23
Boken minns jag som ett rent episkt mästerverk. Att trycka ihop allt det till en 2-timmars film funkar sådär. Trots att den är över 2 timmar lång känns det som den hastar för att försöka få med allting som sker efter Gilmore slääps fri. Och inte alla skådisar gör direkt höjdarinsater. Fick lite tv-drama vibbar över vissa scener.
Berniey
2013-08-11
Kändes lite ojämn och långsamt berättad men Tommy Lee Jones spelar mycket övertygande, så trots dess brister så är den klart sevärd.
Necross
2013-04-21
Börjar bra, men slutet är rörigt och segt.
lucabrasi
2004-01-28
En fascinerande historia om kampen för att dö........eller för att manipulera med rättssystemet. Lågmäld och välspelad och står väl upp mot Mailers fantastiska doku/roman.