3.4

Bögjävlar

1977 kom filmen Bögjävlar som en reaktion på den då rådande bilden av homosexuella i filmer. Filmmakarna menade att man själva var experter på sin verklighet och ville visa den för omvärlden. De ville förmedla en positiv och balanserad bild samtidigt som de ville göra heterosexuella uppmärksamma på den allmänna homofobin. Mycket humor och goda tankar och en härlig känsla av 70-talet.

Originaltitel Bögjävlar
Regissör Gunnar Almér, Nils Gredeby, Lars Gustafsson, Staffan Hallin, Håkan Hede, Sten Åke Hedström, Olle Holm, Anders Näslund, Pelle Pettersson
Genre 70-tal, Kortfilm
Skådespelare Håkan Hede, Pelle Pettersson

Darn
2013-08-20
Kul liten film. Mycket tack vare att den känns daterad.
emilstjernholm
2013-08-16
Charmig dokumentärfilm med avslappnat tilltal.
femslag
2006-10-05
När inledningssekvensen med två nakna män som sätter sig ned i ett badkar drog igång visste man exakt vilken typ av film det här var - myspysvelourbögar i socialistiskt gaykollektiv. Och så underbart! Extra plus även för de fantastiska skämtreplikerna: "när killar försöker vara sexiga va, då blir det ofta jävligt fel" och "många killar går ut jävligt hårt för att inte vara sensuella".
DanielMott
2006-09-08
Tja, tyckte mest "lyftandet" var lite 70-talsflummigt, inte så påspäende. Killen som bytte kläder och var rädd för att doppa sig var skön. :)
Aven
2006-09-08
Rolig och med ett fint budskap givetvis. Däremot tror jag att en hel del homosexuella ifrågasätter några grejer. Det där med massage mot slutet kändes lite...ja...som att spä på den där bilden av homosexuella många av oss har som, tro det eller ej, ofta visar sig inte stämma.
GeneralBussig
2006-09-08
Inte särskilt hippie, men väldigt groovy. Sköna killar.
winolle
2006-08-29