3.6

Bohemernas liv

Kaursmäki tolkar Murgers roman som kanske är mer känd som förebilden för Puccinis opera. Filmen utspelas i Paris och handlar om tre konstnärer med Rodolfos kärlekshistoria i centrum för handlingen.

Originaltitel La Vie de bohème
Regissör Aki Kaurismäki
Manus Henri Murger, Aki Kaurismäki
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Matti Pellonpää, Samuel Fuller, Gilles Charmant, Evelyne Didi, Philippe Dormoy, Dominique Marcas, Christine Murillo, André Wilms, Kari Väänänen, Louis Malle, Jean-Pierre Léaud

AndreaFurberg
2016-12-21
Förstod aldrig om jag skulle ta filmen ironiskt eller seriöst.
martineden
2016-03-02
[rek. 4] Jag är verkligen såld på Kaurismäki! Ytterligare en lysande film i hans katalog. Snyggt svartvitt foto och underbara skådespelarinsatser. Själva miljön, atmosfären och karaktärerna är magnetiska. Snudd på ett mästerverk!!! Vem behöver en intrig?? Inte Kaurismäki uppenbarligen... och tydligen inte jag heller. 4+/5-
Hypostas
2015-12-16
Väldigt mysig film, med ett vackert svartvitt foto. Matti Pellonpää är lika underbar som vanligt.
precineadd
2014-08-10
en film man inte kan slå i ett parti poker
Tonti
2013-08-29
Avskalad, vacker och oerhört rolig. En av Kaurismäkis allra främsta bedrifter vilket inte säger lite det.
Benedictuz
2013-05-21
Smakfull, vacker och med ett utförande som tilltalar den som uppskattar avskalat och rent skådespel. Jag uppskattade verkligen den här filmen i alla avseenden och hoppas att den kommer kännas lika gemytlig och tillfredsställande nästa gång jag ser den, något jag har svårt att tvivla på!
Malfunction
2012-11-25
Extra plus för Sam Fuller.
larox
2012-02-04
Naken skildring av "bohemernas liv", karg, trovärdig och rak i alla stycken. Mycket bra!
Paddyeahh
2011-08-26
Mmm.
SantaClaus
2010-09-26
riktigt roligt hur kaurismäki reducerar varenda scen till dess absoluta essens. Det leder till ett antal riktigt roliga scener: "jag älskar dig, men det funkar inte." "Okej, jag förstar"... en annan regissör hade väl brett pa smöret vid en sadan scen..