3.6

Bohemian Rhapsody

En skildring av åren som ledde fram till Queens legendariska framträdande på Live Aid-konserten på Wembley 1985.

Originaltitel Bohemian Rhapsody
Regissör Bryan Singer
Manus Anthony McCarten
Genre 2010-tal, Biografi, Drama
Skådespelare Rami Malek, Lucy Boynton, Gwilym Lee, Ben Hardy, Joseph Mazzello, Aidan Gillen, Allen Leech, Tom Hollander, Mike Myers, Aaron McCusker, Meneka Das, Ace Bhatti, Priya Blackburn, Dermot Murphy, Dickie Beau, Tim Plester, Jack Roth, Max Bennett

PeterTheW
2020-01-22
Malek lyfter detta och har hjälp av duktiga medspelare. Det är annars en rätt standard berättelse. Det tråkigaste är att man SÅ tydligt ser att det inte är Malek som sjunger. Man hade åtminstone kunnat försöka få till läppsynken.
Körsbär
2019-12-14
Ibland behövs inte fina ord, sjukt jäkla bra och välgjord film! Solklar femma! Länge sedan sist, gåshud!
setterwall
2019-11-25
Stabil för sin genre men inte heller något speciellt för sin genre. Rami Malek är magisk som Freddie Mercury och har förtjänat sin Oscar.
StureStenhög
2019-11-03
Väldigt generiskt, och jag kan inte påstå att den tillhör toppskiktet av genren heller. Till en början känns det alldeles för fladdrigt, och man kommer inte riktigt nära karaktärerna, men det tar sig ändå med tiden och blir mer fokuserat. Rami Malek övertygar också mer och mer i takt med att Freddie Mercury blir äldre. Allt mynnar sedan ut i Live Aid-framträdanet som blir ett mäktigt crescendo som summerar filmen på ett passande vis. Jag gillar att man låter den delen ta så stor plats som den gör. Så det tippar över till en svag trea till slut
mammene
2019-11-03
Har väl aldrig varit någon fan av Queen så intresset var kanske inte det bästa. Första delen var väldigt spretig och jag fick ingen känsla för Freddie Mercury, men det tog sig mycket bättre sedan när man mer koncentrerade sig på honom. Kanske var det någon mening med det, två olika perioder. Sorgligt att se var det i alla fall hur hårt det är i den branschen.
HerrNenne
2019-10-13
Och förresten: Myers skämt om Bohemian Rhapsody är uppenbart men det mest fantastiska jag någonsin sett. Älskar det.
HerrNenne
2019-10-13
Filmen är lite meh och har ofta problem att hitta intresset, men måste ge dom: Så fort det är musik så gör dom det perfekt. Fantastiska musikstunder och gestaltande av det. Live Aid är fantastiskt och bra att dom låter det pågå. Och det är speciellt där, när det är musik och Malek ger allt, som jag nästan glömmer bort att det bara är film och inte the real deal. Måste hålla med de som gnäller på onödiga överdramatiseringar som att Queen räddar Live Aid, och ett snabbt klipp med en hel bar som står och sjunger med, också många konversationer som mest blir komprimerade one-liners.
2019-09-30
Queen är ett band man ofta kommer tillbaka till, så självklart gör all deras musik mycket för filmen. Om det är en korrekt eller ens bra biografi vet jag inte, men filmen var klart underhållande, snygg och välspelad.
kanemura
2019-07-02
Föreställ er om filmen inte hade en enda Queen-låt med. Hur bra vore resten då?
RockSnack
2019-05-05
Jag förstår varför folk tycker om den här filmen, men bra musik och bra skådespeleri innebär inte att jag kan ge den en femma. Den ena stunden ser man en genuint gripande scen, i nästa stund ser man något som är överdramatiserat skitsnack, vilket överskuggar de bra stunderna. Scenen där pengarna börjar rulla in på Live Aid just när Queen går upp på scen är ett bra exempel på detta. Det är komplett nonsens och helt onödigt, och det är inte den enda scenen när sådant händer.