3.6

Bohemian Rhapsody

En skildring av åren som ledde fram till Queens legendariska framträdande på Live Aid-konserten på Wembley 1985.

Originaltitel Bohemian Rhapsody
Regissör Bryan Singer
Manus Anthony McCarten
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Rami Malek, Lucy Boynton, Gwilym Lee, Ben Hardy, Joseph Mazzello, Aidan Gillen, Allen Leech, Tom Hollander, Mike Myers, Aaron McCusker, Meneka Das, Ace Bhatti, Priya Blackburn, Dermot Murphy, Dickie Beau, Tim Plester, Jack Roth, Max Bennett

RichardEk
2021-04-04
Snarare en "feel good - film" än en verklighetstrogen biografi över Freddie Mercury och Queen, en hyllning till livet snarare än en insikt i en kreativ och nyskapande rockgrupp. Den svarta som finns är förvisso effektivt levererad, men i första hand är det en livsbejakande film. Men jag får erkänna att den fungerar, trots alla temporala ändringar. Queens teatrala image och genreöverskridande musik blir perfekt musikalisk grund, och fungerar mycket bättre än samma användande av Elton Johns mer poetiska proggrock i 'Rocket Man'.
Zebulonm
2021-01-26
Kanonbra....
päronanton
2021-01-12
Fin film om ett fantastiskt band! Svårt att inte bli tårögd!
Christofer
2020-08-20
2020-06-08: Väldigt underhållande med en Rami Malek i högform.
2020-08-01
Var faktiskt över förväntan! Stark 4:a.
pufred
2020-04-15
Åhh, ville verkligen älska den här filmen. Är stort Queenfan och har följt karrärien från början till slut. Marc Martel som sjunger Freddies bitar är fantastisk. Gwilym Lee ÄR Brian May. Wembleybitarna är fantastiska. Men den gör flera allvarliga fel i tidsföljden vilket är riktigt irriterande (typ spelar fat bottomed girls (78) live i USA innan de skriver Bohemian Rhapsody(75)? Han har sin 80-talsstil när de börjar med We will rock you (77). Vilket känns oinsatt el slafsigt.Han visste inte om att han hade HIV innan Wembley. De var inte på väg att lägga av, men efter skandalen i Sun city sydafrika så blev Wembley en upprättelse. vilket missades helt. Nä, den här gav både cringe och gåshud. Rekommenderas inte för fans utan för den oinsatte.
Albion
2020-04-09
Jag får känslan av att Queen idag är större än vad dom någonsin var. Själv har jag inga direkt bestående minnen av att Queen var ett av de största banden när det begav sig men jag är nog född en 5-10 år för sent måhända. Nåväl, i min värld gjorde dom inget väsen av sig och inte var Freddy Mercury någon favorit precis. Filmen då, den är välgjord och har ett fint flow som håller. Här finns hitsen utportionerade som gör att filmen inte tappar efter hand. Men som sagt så är jag inget superfan av gruppen men intresset för mig sträcker sig i alla fall till en svag 4;a, dvs 4-
Andreas_
2020-04-05
Briljant helt enkelt, helt suverän filmbiografi om super rockgruppen Queen, ett mästerverk utan tvekan, rekommenderas starkt, alla vet vilka Queen var och även om jag alltid gillat dom genom åren så har jag aldrig varit ett extremt fan och trodde inte att jag skulle uppskatta filmen, men oj så fel jag hade, denna film är för alla och inte bara deras mest trogna fans och om du varken hört talas om eller som mig inte varit något extremt fan så kommer du garanterat att älska denna film om du vet vad kvalitet är och har ett hjärta och något slags intresse för rockmusik, detta måste ha varit årets film när den kom, jag såg den för några veckor sedan, så detta kan vara 2020s bästa film för mig personligen, Rami Malek är helt lysande och förtjänar en oscar och övriga skådisar är helt suveräna, finns inget att klaga på tycker jag och betyget blir en stark 5:a, Mästerverk som sagt!
PeterTheW
2020-01-22
Malek lyfter detta och har hjälp av duktiga medspelare. Det är annars en rätt standard berättelse. Det tråkigaste är att man SÅ tydligt ser att det inte är Malek som sjunger. Man hade åtminstone kunnat försöka få till läppsynken.
Körsbär
2019-12-14
Ibland behövs inte fina ord, sjukt jäkla bra och välgjord film! Solklar femma! Länge sedan sist, gåshud!