2.9

Bomber och granater

En belgisk soldat tjänstgör i första världskriget och får brev från sin amerikanska brevvän Mary Brown, som han aldrig träffat. Efter kriget reser den unge belgaren till USA tillsammans med en "stark man" som uppträder på teater. Nu tänker han också söka upp sin vän, Mary Brown.

Originaltitel The Strong Man
Regissör Frank Capra
Manus Hal Conklin, Robert Eddy
Genre Stumfilm, Komedi, 20-tal
Skådespelare Harry Langdon, Gertrude Astor, Brooks Benedict, Priscilla Bonner, Robert McKim, William V Mong, Arthur Thalasso

Ful_fisk
2019-02-16
Trevlig film, även ifall denna första kontakt med Harry Langdon knappast får mig att ranka honom bredvid de tre stora Chaplin, Keaton och Lloyd. Nåväl, en smårolig stumfilmskomedi med schysta miljöer. Kul att Frank Capra regisserat, även ifall hans stora verk givetvis ligger i framtiden.
sunvalley
2014-12-14
Vissa segdragna partier och filmens dramaturgiska sammansättning är minst sagt tveksam, men ändå bra underhållning med den fjärde store vitsminkade ne'er-do-wellern från 20-talet. (Vid sidan av Chaplin, Keaton och Lloyd.) Jag har sett för lite för att avgöra om Langdon är sorgligt bortglömd eller inte, men den här filmen bådar gott. Kul också att ha sett Frank Capras regidebut. Capra och Langdon samarbetade i ytterligare en film innan berömmelsen steg Langdon åt huvudet och han gav Capra sparken. Sedan gick deras karriärer skilda vägar.
thefox
2010-04-21
Fin stumfilmskomedi. Skulle inte förvåna mig om Chaplin fick lite inspiration till Staden ljus här.