3.3

Bombi Bitt och jag

Allt är möjligt för Bombi Bitt, buspojken som ingen rår på, och stinsens strängt hållne Eli blir hans beundrande kamrat. Tillsammans upplever de en rad rafflande och muntra äventyr bland krumelurer som Jöns Pumpare, målaren Vricklund, sockerhoran Franskan och hästskojaren Nils Gallilé.

Originaltitel Bombi Bitt och jag
Regissör Bengt Lagerkvist
Manus Max Lundgren
Genre Drama, Familjefilm, Mini-serie, 60-tal
Skådespelare Stellan Skarsgård, Reiner Albrecht, Åke Fridell, Ann-Marie Gyllenspetz, Margaretha Krook, Sigge Fürst, Åke Grönberg, Ernst Günther, Björn Gustafson, Toivo Pawlo, Axel Düberg, Tor Isedal, Håkan Serner, Bengt Eklund, Bengt Ekerot, Arne Ragneborn

2020-05-12
Seg och tråkig film, så gäsp!!!
Andravåningen
2018-07-31
Vet inte om något direkt imponerar, och i så fall i alla fall inte Stellans prestation som väl var helt ok men inte mer, men Piraten är en mästare på skrönor och sedan räcker de entusiastiska insatserna av skådespelarna m fl för att det ska bli högst sevärt.
Minas_tirith
2016-08-04
Följer serien på tv och har precis börjat läsa boken. Av det lilla jag har läst i boken måste jag säga att serien följer boken väl vilket är ett stort plus i kanten! Stellan briljerar! En klockren 4a!
2014-05-10
Det är svårt att inte sugas in i den skånska myllan, även om det egentligen inte händer särskilt mycket. Stellan imponerar. (7-/15)
estet_kikka
2013-02-03
hur mysig som helst! det enda minuset var att stellan å den andra ungen lät lite väl tillgjorda när dom skrattade ibland. men det är väl det enda negativa. fruktansvärt rolig på sina ställen ("det var det renaste fingret jag sett!") å vilka skådisar sedan! dessutom är margaretha krook helt sanslöst vacker här.
Astrojacob
2012-08-23
Fantastisk serie med mustiga historier och en lysande ung Stellan. Kryddad med gräddan av svenska skådespelare från 60-talet. Fyra.
Mikka
2011-11-11
Den har sina stunder och är riktigt fint filmad. Lite charmigt om man kan ha överseende med skånskan. Stellan (17 år gammal) är bra som Bombi Bitt. 3-
lottes
2011-08-31
Första avsnittet är segt, andra avsnittet inte mycket bättre, men ge inte upp! För i trean och fyran har man fått upp farten och den blir bara bättre och bättre med en underbar final där Nils Galilei och Bombi Bitt lurar både bönder och tigrar på Kiviks marknad. Avsnitt ett kan hoppas över om man har läst böckerna....
Adoniram
2010-12-27
Fritiof Nilsson Piratens mästerverk levandegjord av dåtidens skådespelarelit plus naturligtvis Stellan Skarsgård. Ursprungligen TV-serie, kunde ha klippts om för att bli ännu vassare.
KillerPutte
2010-07-31
(rek.4) Tidsfångande och sevärd med många härliga karaktärer. Men det kanske mest intressanta är att se en väldigt ung Stellan Skarsgård spela Bombi Bitt, redan här ser man hans begåvning. Till filmens nackdel är att den är ganska ryckig och inte speciellt sammanhållande, består snarare av ett antal intressanta minnen.