3.8

Bones Brigade: An Autobiography

En dokumentär om det mest framgångsrika skateboardlaget under 80-talet. Startat av 70-talsproffset Stacy Peralta, och med medlemmar som Tony Hawk, Rodney Mullen, Steve Caballero, Lance Mountain, Mike McGill och Tommy Guerrero dominerade de tävlingar, uppfann ett oräkneligt antal trick och revolutionerade den moderna skejtvideon.

Originaltitel Bones Brigade: An Autobiography
Regissör Stacy Peralta
Genre 2010-tal, Dokumentär

Amx
2013-07-31
Så mycket kärlek till skateboarding att man blir tårögd. Har själv skejtat sen jag var 14 med vissa avbrott under tidens lopp, men jag har alltid haft en kärlek till sporten. Och Rodney Mullen? Fy fan vilken snubbe. Gränsen mellan galenskap och geni är fan hårfint när det kommer till honom. Ibland visste jag inte ens vad han satt och snackade om - men fan vilken underbar snubbe. Som myslas skrev; gör en dokumentär om honom!!!!
Genstruktur
2013-06-06
Det finns några saker i livet som jag skulle vilja vara bra på och fått uppleva livsstilen fullt ut kring. Skateboard är en sådan sak. Stod på en bräda när jag var lite några gånger och såg Thrashin men det var ett intresse som svalnade fort. Något jag ångrar bittert när jag ser en sådan här film:-). Roligt att få ta del av framväxten av skateboard under 80 och 90-talet och få se sköna klipp med sköna grabbar som åker skateboard. Det ser så jäkla gött ut att vara så bra på något!
Nemralis
2013-05-09
Dokumentären lämnar en del till övers att önska vad gäller dramaturgin. Förutom Rodney Mullens urflippade person så är det mesta inte svårt att åtminstone delvis förutse, storyn är relativt linjär. Däremot märks det en oerhört stark passion för ämnet hos de medverkande och filmen kompenserar även för den väldigt raka historielektionen med sin sköna 80-talsstil, musiksättningen och den fina klippningen. Ett bra komplement till den något vassare "Dogtown and Z-Boys".
jontelito
2013-03-10
Klockren!
myslas
2013-03-10
Jag har aldrig skejtat själv (om man bortser från det gamla datorspelet Skate or die) men jag hade många kompisar på 80-talet som gjorde det och vi såg på Bones Brigade-flmer hela tiden. Jag tror jag sett "The search for Animal Chin" minst tio gånger. Att se alla de här gamla idolerna nästan 30 år senare berätta sina historier är fantastiskt. Allra mest berörs man av Rodney Mullens historia, någon behöver göra en film som enbart berör honom och hans liv. Vilken fantastisk personlighet. Det enda som riktigt saknas i den här dokumentären är väl vad de gör idag.
mokie76
2013-02-26
Så jävla bra!! Har alltid gillat Rodney Mullen, men nu älskar jag honom! <3
Yohanetsu
2013-02-22
Mer underhållande än vad jag trodde faktiskt. De olika skejtarna i Bones Brigade ä riktiga karaktärer. Rodney Mullen var helt fantastiskt i sina segment. Om jag hade varit en skejtare, nu eller när det begav sig, hade jag förmodligen älskat den här dokumentären.
kanzi
2013-02-17
Välgjord och intressant. Riktigt bra.
svart_m
2012-12-28
Vilket ess!
indygrinder
2012-12-24
Kraftfullt och rörande om hur mycket subkulturer betyder för människor som kanske inte alltid passar in i samhället. Folk som brinner och skapar. Rodney Mullen, vilken hjälte! Man vill ju ge killen en stor varm kram.