3.1

Bonjour Sagan

Paris 1954. En 19-årig fransyska slår oväntat igenom med boken ?Bonjour tristesse? som orsakar stor skandal. Boken, skriven med pekfingervalsen på endast 32 dagar, förutspår kvinnors sexuella frigörelse och blir översatt över hela världen. Författarinnan är Françoise Sagan som blir en förebild för generationer och en levande legend. Hon blir en inspiration för modevärlden, hittar till Saint-Tropez före Brigitte Bardot, hon kör Maseratis och hon hänger med Jean-Paul Sartre. Hon dricker, spelar och röker. Hon får smak för kokain, men hävdar att kärlek förblir hennes starkaste drog. Hon får uppleva mer än de flesta gör under sitt hektiska liv, från fullständig lycka till det tragiska slutet, i ensamhet och förtvivlan. Filmen börjar när författaren har ett par månader kvar att leva. Ensam på ett gods i Normandie beslutar sig Françoise Sagan för att skriva sina memoarer.

Originaltitel Sagan
Regissör Diane Kurys
Manus Diane Kurys, Claire Lemaréchal, Martine Moriconi
Genre Drama, Biografi, 2000-tal
Skådespelare Sylvie Testud, Lionel Abelanski, Jeanne Balibar, Arielle Dombasle, Denis Podalydès, Guillaume Gallienne, Samuel Labarthe, Gwendoline Hamon, Chantal Neuwirth, Margot Abascal, Bernard Crombey, Alexia Stresi, Pierre Palmade, Alexis Michalik, Silvie Laguna

Albion
2015-05-11
Det som började med mitt intresse för skådespelserskan Jean Seberg, ledde till att jag köpte filmen Ett moln på min himmel (Bonjour Tristesse), men ville först läsa boken. Nu dök så denna film om författaren Sagan upp framför mig och naturligtvis måste jag då se filmen. Sagan genombrott kände jag till men annars har hon ändå varit tämligen okänd för mig. Men denna film om hennes liv är ändå mycket fängslande och berättelsen om en färgstark men samtidig mycket deprimerande kvinna tar form. Filmen är enastående och personbeskrivningarna känns väldigt välgjorda och intressanta och framför allt väl utförda. Sylvie Testud briljerar i rollen som Francoise Sagan. Betyget blir en stark 4;a, dvs 4+
KyLLo
2014-02-07
Stundtals intressant, men känns lång. Jag tror att man måste vara mycket intresserad av Françoise Sagan för att riktigt fängslas av den.
Gigi1943
2014-02-05
Hade gett cenna trea när jag såg den första gången, skulle vilja sänka betyget för denna gång tyckte jag att den var urtråkig! Filmen alltså, men jag har faktiskt ett par böcker av henne (köpta för lääänge sedan av min svärmor). Jag får vara snäll i dag och låter trean stå, men den är så svag så den knappt syns!
LaszloKovacs
2010-10-28
Om hon hade hängt med Sartre, som filminfot antyder, så hade nog filmen kunnat bli mer intressant. Nu blir en herr Schoeller den ende skitstöveln och han skrivs rätt tidigt ut ur manus... Samspelet mellan Testud och Palmade säkrar trean för den här mer informativa än dramatiska biopicen
mylar
2010-07-04
Den här filmen gillade jag jättemycket. Den lyckas dra med mig i handlingen och jag glider in i en skön sinnesstämning. Det blir lite svårt att hänga med ibland då jag inte vet om det gått en vecka eller tio år sedan scenen innan och det gäller att direkt lägga alla nya personer på minnet eftersom de kan återkomma senare och bli viktiga, utan ny presentation. Ändå en fantastisk film. Se den.
larox
2010-02-21
lysade! Vilken kvinna och vilken föregångare. En kvinlig rebell - långt före sin tid. En mjuk hårding. Mycket humor och massor av kultur, skönt! Allt hon gjorde var med övermått och det förkortade naturligtvis hennes liv men hon hade roligt, levde ett rikt liv med många häftiga människor omkring sig, så länge det fanns pengar - när pengarna tog slut försvann "vännerna". Trist att det är på det sättet. Det var en livfull person som vågade gå sin egen väg. Härligt! Nästan femma...
bernt.eriksson
2010-02-04
Den får en 4:a för den var riktigt bra i början och i slutet.
erosagape
2010-01-06
Får la inse att biografier inte är min grej. I alla fall inte över drogade människor för de är ju inte sig själva.
Caltha
2009-11-16
Filmen känns liksom rätt poänglös och jämntjock, det händer inget särskilt och man håller inte reda på alla karaktärerna. Samtidigt är den vacker och välgjord och det finns inget särskilt att anmärka eller irritera sig på, vilket ändå är ett gott betyg jämfört med många andra filmer. Sylvie Testud övertygar i alla fall mig - kanske, kanske inte som Sagan men som människa. Apropå mirris kommentar tänkte jag inte på att de lesbiska förhållandena skulle varit mer censurerade, däremot tänkte jag på att förhållandet med Peggy verkligen framhölls som det viktigaste i Sagans liv, det enda riktiga förhållande man fick en känsla för, medan männen som skulle föreställa viktiga för henne tidigare i livet verkade helt utbytbara. Jag tyckte det var fint. Filmen lyckades också pendla mellan missbruks-slapstick där Francoise och Peggy framstod lite som Patsy och Edina och hjärteknipande tragik när Sagan var gammal och hjälplös som ett oälskat barn utan att det skar sig. Och slutligen en eloge till sminket för att Testud och flera andra kunde passera övertygande som allt mellan 20 och 60!
GerrardOlo
2009-10-27