Booksmart

Historien handlar om två bästa vänner, som under deras high school-examen inser att de nog skulle ha jobbat mindre och haft mer kul istället. De bestämmer sig för att försöka klämma ut fyra års roligheter under en enda natt.

Originaltitel Booksmart
Regissör Olivia Wilde
Manus Emily Halpern, Sarah Haskins, Susanna Fogel, Katie Silberman
Genre Komedi, 2010-tal
Skådespelare Kaitlyn Dever, Beanie Feldstein, Jessica Williams, Jason Sudeikis, Lisa Kudrow, Will Forte, Victoria Ruesga, Mason Gooding, Skyler Gisondo, Diana Silvers, Molly Gordon, Billie Lourd, Eduardo Franco, Nico Hiraga, Austin Crute, Noah Galvin, Stephanie Styles

HerrNenne
2019-12-06
Tack så fantastiskt mycket för den här filmen. En ungdomsfilm som inte bara försöker stapla pinsamma osebara scener på varandra, utan förstår att bra film vill man se på, inte titta bort ifrån! Att det ska vara så ovanligt..
Raimo_1985
2019-11-28
Yeah! En Supersugen för 2010-talet! :) Svag femma.
amotherscrime
2019-10-22
Ooriginell och krystad.
movieguy72
2019-09-27
En stabil och underhållande komedi som lånar ganska mycket från andra men bättre high-school filmer.
drl0g
2019-08-25
Stabil film men om man ska jämföra med Superbad som behandlar liknande ämnen så är Booksmart inte lika rolig och betydligt ytligare när det gäller karaktärerna.
2019-07-29
Jag har sett sämre i den här genren, det har jag sannerligen, men humorn är lite för trist, och filmen i övrigt ganska konventionell och safe. Men jag gillade den åtminstone lite mer efterhand när tonen blev seriösare, och även om relationerna i filmen har setts förr, så tycks man ändå ha lagt lite tanke på att göra karaktärerna mer nyanserade och tredimensionella än vanligt. Jag gillar dessutom Kaitlyn Dever och Skyler Gisondo. Lite oväntat annars att skolans snygging ser ut som Joleon Lescott. Tvåan är iaf ganska stark
karlmats
2019-07-19
Jag trodde inte jag skulle gilla den här, trailern var inte speciellt rolig och av de kommentarer jag såg på förhand verkade det mesta av hyllningarna komma från att filmen skulle vara så politiskt korrekt som möjligt, en utgångspunkt som sällan bådar gott för en komedi. Men jag misstog mig och även om filmen naturligtvis är ganska PK (woke!) så görs det på ett snyggt sätt och det paketeras in som en naturlig del i en värld som är både positiv, upplyftande och frispråkig. Framför allt funkar det för att kemin mellan Dever och Feldstein känns äkta, men även för att det också finns gott om underhållande bikaraktärer. Själva handlingen följer väl egentligen mallen för en sån här ungdomsfilm, men utförandet höjer filmen över mängden och det känns ändå som att en sån här berättelse utifrån två tonårstjejers perspektiv har en plats att fylla i den här genren. Jag gillar att det inte finns några klassiska baddingar utan att folk generellt beter sig ganska schysst mot varandra utan att bli präktiga. Något överraskande blir det en stabil 3a av det här, den växer på mig i efterhand också.
LenWidleheyt
2019-07-05
Som jag har väntat på en film som denna. Modern och fräsch (woke), men utan att behöva kompromissa en millimeter med att vara KUL! Tvärtom, faktiskt. Humorn är toppklass, och trots det väl använda formatet med sista kvällen innan studenten så blir en överraskad gång på gång. Feelgood och skratt rakt igenom, och varenda bikaraktär är klockrent skön.
#54
2019-07-02
Modern highschoolfilm. Tyvärr med genrens konventionella inslag av fånigheter.
Paramis
2019-07-01
Det är så här en tonårsfilm ska vara !!! Nymodern, karaktärer man gillar och bra tempo. Bravo !