3.4

Gräns

När en gränspolis med ett skarpt sinne för att identifiera smugglare stöter på den första personen vars skyldighet hon inte kan bevisa tvingas hon konfrontera skrämmande sanningar om sig själv och människor i allmänhet.

Originaltitel Gräns
Alternativ titel Border
Regissör Ali Abbasi
Manus Ali Abbasi, Isabella Eklöf, John Ajvide Lindqvist
Genre Drama, Romantik, Thriller, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Eva Melander, Eero Milonoff, Jörgen Thorsson, Ann Petrén, Sten Ljunggren, Kjell Wilhelmsen, Rakel Wärmländer, Andreas Kundler, Matti Boustedt, Tomas Åhnstrand, Josefin Neldén, Henrik Johansson, Ibrahim Faal, Åsa Janson, Donald Högberg, Krister Kern

2020-01-27
Unik i sitt slag vilket de såklart ska ha lite cred för. Nu disponeras en potentiellt väldigt bra storyline med ett stycke svenskt vemod, vilket knappast var nödvändigt. Det slog mig hur kul det hade varit om hennes far spelades av Bert Karlsson.
jcoke88
2019-12-20
Litet kul i början med troll, det miserabla hemmalivet och det. Men de sista fyrtiofem är som någon av de sämre Beck-filmerna, d.v.s. riktigt usla.
hsimpson
2019-11-03
Svensk, med allt vad det innebär.
V70
2019-09-25
Massaker av en fantastisk novell. För många ingredienser i den här soppan, läs eller lyssna på Ajvides böcker istället.
Arensberg
2019-09-16
ändå ok historia synd bara som med alla svenska filmer så är tempot så fakking lågt!! så mkt "stanna i en känsla" istället för att våga skriva dialog och regissera den bra. skulle verkligen blivit bättre om den var 20min kortare men typ exakt samma historia
labi
2019-07-02
Nä. Inte min tekopp.
karlmats
2019-06-16
Visst andas det Ajvide Lindqvist detta, det är surrealistiskt men ändå känns det som en ganska naturlig värld. Det finns ju troll på nätet i vår värld, varför skulle det inte kunna finnas troll i skogen och i tullen i den här världen? Tina är en bra karaktär som är vilsen och letar mening, Vore är också en bra karaktär som är mindre vilsen och redan hittat sin mening. Tillsammans händer det grejer och jag gillar när filmen spårar ur lite grann och sätter saker på sin spets. Sen är den stundtals lite småseg och allt som händer känns inte superintressant men hela världen är tillräckligt spännande och nyskapande för att jag ska vilja avrunda uppåt den här gången. Bra skådespelarinsatser också från de två huvudrollerna. En svag 3a.
Jompalompier
2019-05-13
Väldigt bra smink! Historien är häftig, en annorlunda men spännande saga. Eva Melander gör en imponerande insats i vad som måste vara en väldigt speciell roll att spela.
norenorama
2019-05-11
John Ajvide Lindqvist är fan bra han, måste lätt läsa boken nu!
KyLLo
2019-03-30
Mask, smink och effekter är riktigt bra. Jag har inte sett om den där Vice som knep Oscarn för bästa smink vann rättvist, men teamet bakom Gräns ska absolut inte misströsta. Fint filmad och välspelad. Bra med vardagliga rutiner som grund. Storyn, tempot och utvecklingen är däremot klart mycket sämre än i Låt den rätte komma in. Annars tycker jag om att verklighet och saga blandas. Förstår dock inte varför den måste vara så deppig, motbjudande och osympatisk mest hela tiden.