3.4

Gräns

När en gränspolis med ett skarpt sinne för att identifiera smugglare stöter på den första personen vars skyldighet hon inte kan bevisa tvingas hon konfrontera skrämmande sanningar om sig själv och människor i allmänhet.

Originaltitel Gräns
Alternativ titel Border
Regissör Ali Abbasi
Manus Ali Abbasi, Isabella Eklöf, John Ajvide Lindqvist
Genre Drama, Romantik, Thriller, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Eva Melander, Eero Milonoff, Jörgen Thorsson, Ann Petrén, Sten Ljunggren, Kjell Wilhelmsen, Rakel Wärmländer, Andreas Kundler, Matti Boustedt, Tomas Åhnstrand, Josefin Neldén, Henrik Johansson, Ibrahim Faal, Åsa Janson, Donald Högberg, Krister Kern

sparriskrigarn
2021-09-05
Intressant historia med en del mycket spännande inslag, men genomförandet är för amatörmässigt. Halvtaskig dialog och ganska dåligt skådespeleri samt regi drar ner något som hade kunnat bli mycket bra.
BarryHero
2021-02-22
Tyvärr är denna film för grotesk och äcklig för min smak. Huvudpersonen är svår att sympatisera med när hon ser ut och beter sig som hon gör och filmen är fylld med otäcka scener som tvingar en att vända bort huvudet. Det är ett skickligt hantverk bakom filmen med imponerande sminkning men den fick mig mest att må illa.
ZoIX
2020-09-30
Riktigt bra, man har tjockat på novellen så det blir lite av sin egen grej. Flera utmärkta skådisar.
StureStenhög
2020-08-04
Annorlunda och egensinnigt, och det finns en hel del att uppskatta i det. Udda karaktärer, udda detaljer, och en allmän oräddhet gör det här till en fascinerande resa. Samtidigt lyckas den inte riktigt tillföra så mycket i sitt tema kring utanförskap, och under den unika ytan känns det ändå lite tomt. Det gör framför allt att mittenpartiet känns lite utdraget. Svag trea
2020-01-27
Unik i sitt slag vilket de såklart ska ha lite cred för. Nu disponeras en potentiellt väldigt bra storyline med ett stycke svenskt vemod, vilket knappast var nödvändigt. Det slog mig hur kul det hade varit om hennes far spelades av Bert Karlsson.
jcoke88
2019-12-20
Litet kul i början med troll, det miserabla hemmalivet och det. Men de sista fyrtiofem är som någon av de sämre Beck-filmerna, d.v.s. riktigt usla.
hsimpson
2019-11-03
Svensk, med allt vad det innebär.
V70
2019-09-25
Massaker av en fantastisk novell. För många ingredienser i den här soppan, läs eller lyssna på Ajvides böcker istället.
Arensberg
2019-09-16
ändå ok historia synd bara som med alla svenska filmer så är tempot så fakking lågt!! så mkt "stanna i en känsla" istället för att våga skriva dialog och regissera den bra. skulle verkligen blivit bättre om den var 20min kortare men typ exakt samma historia
labi
2019-07-02