Borg

Borg är en film om hur legender formades ur rivalitet, vänskap och glamour i en tid då allt var möjligt. En berättelse om en svensk ikons stora genombrott som skildrar åren då Björn Borg gjorde resan från Södertälje till världseliten, om hans största kamp som utkämpades 1980 i mötet med den amerikanska supertalangen John McEnroe och om hur deras rivalitet kom att engagera en hel värld.

Originaltitel Borg
Alternativ titel Borg vs. McEnroe, Borg McEnroe
Regissör Janus Metz
Manus Ronnie Sandahl
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Sverrir Gudnason, Shia LaBeouf, Stellan Skarsgård, Tuva Novotny, Leo Borg, Markus Mossberg, Jackson Gann, Scott Arthur, Ian Blackman, Robert Emms, David Bamber, Mats Blomgren, Julia Marko-Nord, Jane Perry, Björn Granath, Claes Ljungmark

Albion
2020-08-04
Det här känns i och för sig porträttlikt men innehållsmässigt känns det lite platt. Tennisscenerna är väl inte helt lätt att få till om man inte klipper in orginalbilder förstås, men så här känns å andra sidan väldigt konstigt att se tennis, dvs i det närmaste antibilder. Sedan framställs Björn som mer än lovligt psykiskt instabil, som ett vrak i det närmaste, vilket jag känner förmodligen är mer än lovlig överdrift. Betyget blir en stark 2;a till slut, dvs 2+
BarryHero
2020-07-29
Är förvånad över de låga betygen. Ett svårfilmat och ambitiöst projekt som de har gjort väldigt bra. Shia LaBouef briljerar som John McEnroe och Sverrir Gudnasson är otroligt lik Björn Borg. Möjligen är filmen lite ytlig men den är garanterat underhållande i 1 timme och 47 minuter oavsett om man kan sin tennis eller inte. Fina Wimbledonscener.
Zebulonm
2020-04-27
Besvikelse. Kunde gjorts så mycket bättre.
Abigor
2020-01-18
Tyvärr rätt innehållslös och inte alls vad jag förväntat mig. Smalt fokus.
Abigor
2020-01-18
Tyvärr rätt innehållslös och inte alls vad jag förväntat mig.
Nalleman
2020-01-01
Inte alls i min smak. På tok för lågt tempo och enligt min mening ett riktigt sömnpiller.
Grillo
2019-01-07
Jag gillade filmen men det hade varit så mycket mer intressant om den fokuserat på McEnroe...
2018-12-22
Nej, så fruktansvärd intressant var inte den här filmen..
2018-10-17
Vet inte riktigt vad jag hade för förväntningar men jag hade räknat med att filmen skulle vara bättre än den är. Här förväntar man sig en filmbiografi om Björn Borg men istället får man en filmatisering av en jävla tennismatch. Filmen är inte totalt värdelös men den är inte särskilt bra heller. Lär knappast se om eländet. Svag 2:a.
karlmats
2018-10-10
En magnifik match, men en film som inte riktigt når upp till samma höjder. LeBeouf är inte lika störig som han brukar vara utan sköter sig faktiskt ganska bra och Sverrir är alltid charmig även om han är ganska autistisk här i sin tolkning av Borg. Framför allt känner jag nog att det blir lite för enkelspårigt i sin uppbyggnad mot den stora matchen. Den ena är kylig och den andra dampig. Bra, där är premissen som hela filmen bygger på och jag hade nog gärna sett lite mer djup i karaktärerna för att det ska kunna kravla sig över strecket. Det är ju en fascinerande rivalitet ändå och 2an är ganska stark.