3.1

Borg

Borg är en film om hur legender formades ur rivalitet, vänskap och glamour i en tid då allt var möjligt. En berättelse om en svensk ikons stora genombrott som skildrar åren då Björn Borg gjorde resan från Södertälje till världseliten, om hans största kamp som utkämpades 1980 i mötet med den amerikanska supertalangen John McEnroe och om hur deras rivalitet kom att engagera en hel värld.

Originaltitel Borg
Alternativ titel Borg vs. McEnroe, Borg McEnroe
Regissör Janus Metz
Manus Ronnie Sandahl
Genre Biografi, Drama, 2010-tal
Skådespelare Sverrir Gudnason, Shia LaBeouf, Stellan Skarsgård, Tuva Novotny, Leo Borg, Markus Mossberg, Jackson Gann, Scott Arthur, Ian Blackman, Robert Emms, David Bamber, Mats Blomgren, Julia Marko-Nord, Jane Perry, Björn Granath, Claes Ljungmark

Grillo
2019-01-07
Jag gillade filmen men det hade varit så mycket mer intressant om den fokuserat på McEnroe...
2018-12-22
Nej, så fruktansvärd intressant var inte den här filmen..
2018-10-17
Vet inte riktigt vad jag hade för förväntningar men jag hade räknat med att filmen skulle vara bättre än den är. Här förväntar man sig en filmbiografi om Björn Borg men istället får man en filmatisering av en jävla tennismatch. Filmen är inte totalt värdelös men den är inte särskilt bra heller. Lär knappast se om eländet. Svag 2:a.
karlmats
2018-10-10
En magnifik match, men en film som inte riktigt når upp till samma höjder. LeBeouf är inte lika störig som han brukar vara utan sköter sig faktiskt ganska bra och Sverrir är alltid charmig även om han är ganska autistisk här i sin tolkning av Borg. Framför allt känner jag nog att det blir lite för enkelspårigt i sin uppbyggnad mot den stora matchen. Den ena är kylig och den andra dampig. Bra, där är premissen som hela filmen bygger på och jag hade nog gärna sett lite mer djup i karaktärerna för att det ska kunna kravla sig över strecket. Det är ju en fascinerande rivalitet ändå och 2an är ganska stark.
lucius
2018-10-05
Trots all dramaturgi och uppbyggnad runt matchen står den sig slätt i spänning mot dom äkta journal-filmerna från matchen i fråga. Speciellt tie-breaket.
Olof_Gronlund
2018-10-01
Kändes inte allt glamorös. Kändes som att man lämnade en massa utanför filmen som hade kunnat lyfta den. Kändes bara som ett referat av en match, och korta klipp på allt utan att gå in i något större som kunde fått en meddragen. Nej, detta var inget som gjorde en glad tyvärr.
Christofer
2018-09-28
Jag gillar inramningen. Fotot, regin och större delarna av castingen funkade (med vissa undantag). Trivsamt skildrat.
dafreakish
2018-09-22
Snyggt och välspelat om Borg och McEnroes berömda match från Wimbledon 1980. LeBeouf briljerar som amerikanen och när matchen väl visas är det sportfilm när det är som allra bäst. För mig som redan visste allt om matchen och Borgs bakgrund blir det dock en del transportsträckor.
DIProgan
2018-08-28
För lågmäld och långsam för att nå en högre poäng. Säkerligen fanns det mer tankar att lyfta upp istället för att allt skulle framstå så luddigt. Tennis sekvenserna var väl tänkta att göra det mer actionfyllt men det funkar inget vidare.
2018-08-15
Kunde inte låta bli att jämföra den med den bättre Ted som utspelar sig i samma tidsrymd och var aktuell samtidigt. I mitt tycke ytlig, och kanske berodde det på ett svalt intresse för tennis.