3.2

Borgman

Camiel Borgman anländer till ett villaområde och ställs inför en serie av upprörande händelser som kretsar kring de omsorgsfullt skapade fasaderna hos ett arrogant rikt par, deras tre barn och deras barnflicka.

Originaltitel Borgman
Regissör Alex van Warmerdam
Manus Alex van Warmerdam
Genre Drama, Thriller, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Jan Bijvoet, Hadewych Minis, Jeroen Perceval, Alex van Warmerdam, Tom Dewispelaere, Sara Hjort Ditlevsen, Elve Lijbaart, Dirkje van der Pijl, Pieter-Bas de Waard, Eva van de Wijdeven, Annet Malherbe, Gene Bervoets, Mike Weerts, Pierre Bokma

Skapad 2019-12-14 av marieherdensjo
En hålögd gråhårig medelålders man sitter i ett utgrävt människogryt under jorden. Män med hundar och en präst med gevär försöker slita upp det lövtäckta taket till hålan. Mannen i gryt...   Läs mer »

apelsin
2021-04-26
Gillade denna, särskilt första halvan. Svag fyra
haajen
2018-09-23
Nej det här funkade inte riktigt, premissen är intressant men det hela leder inte någonvart. Inga problem med att inte få några konkreta svar men filmen går på rundgång och visuella motiv upprepas gång på gång och förlorar tillsist sin kraft. Jag blir mest uttråkad.
Jamesa
2018-09-18
Bra. Skum, men bra.
2018-06-22
Ska inte säga att jag förstod vad den egentligen gick ut på, men gillade Borgman. Bizarr och ibland obehaglig utan att gå överstyr samt ibland väldigt rolig på ett otroligt cyniskt sätt.
BerraS
2016-06-23
Vill inte påstå att jag fattade vad filmen gick ut på, men kanske var det just det den gick ut på... Har sett den två gånger och tyckte en stund att jag förstod. Men nej. Ändå vill jag se den igen. Älskar den lyxiga villan, den nattsvarta humorn och de groteska inslagen som gick nya vägar. Allt kunde hända. Utgången var oviss och obegriplig, försöker analysera vad jag sett. Hur många filmer går man och funderar på efteråt egentligen? Långsam på ett behagligt sätt. Gåtfull och öppen för tolkning.
Galivan
2016-03-18
Inledningen väcker intresse och undringar. Sedan hamnar man på en villa, och man tror att det är en tillfällig scen. Man dröjer sig kvar där länge - hela filmen. Det känns aldrig som att filmen börjar. Ingen beter sig normalt, ingen dialog är normal. Det är oklart vem eller vad det handlar om. Inget som går att förstå etableras. Det dras ut på ointressanta detaljer. I alla scener sysslar folk med något praktiskt, det vill säga, plockar upp någonting, öppnar en dörr, går en bit, öppnar en vinflaska, åker bil - meningslösa utfyllnadsscenerier för att skapa rörelse i en scen som annars skulle blivit orörlig. Men det görs systematiskt. Därutöver är det märklig dialog där karaktärerna agerar ologiskt eller orelaterbart. Man kan undra över vad som är relevant i scenerna. Mycket ljudmässiga pauser och ingen musik. Bland annat tekniskt påminner det om moderna kortfilmer, med en känsla av filmskoleelev-film. Våldsinslagen känns effektsökande och osmakliga. Realistisk tyngd saknas, det finns ingen story och inget förklaras, så det spelar ingen roll vad som händer. Andra halvan var en plåga att ta sig igenom. Bland det sämsta jag sett.
KyLLo
2016-02-09
Till att börja med är jag otroligt less på feel bad-hypen. Det finns ändå en hel del annat som jag uppskattar mycket i filmen. Det är inte en film som enbart är besvärande, där man bara sitter och mår dåligt och stör sig på folk. Filmningen är vacker och omsorgsfull. Det slog mig att den stärker intrycket av överklass. Det finns inslag av en nästan djurisk bisarrhet, som en mildare variant av bisarrheten i filmen Hesher och lite som i rysaren Stugan vid sjön (Cabin by the Lake). Jag tycker mycket om personporträtten och att filmen inte är helt förutsägbar. Tyvärr känns det som att trovärdigheten dalar med tiden, att frågorna blir fler och svaren färre. Jag hade nog tyckt bättre om filmen om det inte varit feel bad.
mammene
2016-02-07
En mycket märklig film som känns lite svårbedömd, skapade kanske mer frågor än svar och det gör att jag inte riktigt kan släppa den. Snygg stil hade den och bra skådespel och en makaber humor och kul att regissören var med och spelade. Fantasin flödade på alla områden och allt gick enligt en noga underbyggd plan kändes det som, inte ofta man ser en film av dessa nationaliteter. Lite tveksam trea.
Memmem
2016-02-06
Mycket svag parodi på skräckfilmer! Manuset är det viktigaste i en film, inget kan väga upp ett riktigt dåligt manus. Så är det i denna konstiga och svårkategoriserade film. Handlingen är till en början krypande obehaglig, men blir ganska snart så orealistisk och obegriplig att filmen inte längre är otäck. Samtliga rollfigurer är så ytligt och konstigt tecknade och så osympatiska, att man förstår att detta måste vara en parodi på skräckfilmer, tyvärr en dålig parodi. Filmen börjar med att en man jagas upp ur sin jordhåla, varnar sina två brottskamrater samt ringer på dörren till en modern funkis-villa med stora glasfasader och ber att få bada. Han blir slagen av mannen i huset, men så småningom insläppt av frun. Han tar mer och mer för sig, och här börjar det orealistiska och nästan komiska. Stelt spelat av samtliga skådespelare. I början spelade dock hustrun bra och med viss känsla. Scenerna är från en början snårskog, därefter mest villan och dess trädgård. Blandad ljudbild, ibland lågmäld och ibland skrikig. Tyvärr måste jag säga att detta var en av de sämsta filmer jag någonsin sett, och jag kan inte rekommendera den till någon, varför betyget blir: 1+.
GroundhogDave
2016-02-05
Kul med en film med så krävande symbolik att man tvingas välja tolkningsmodell... för att få ihop det!