3.2

Borgman

Camiel Borgman anländer till ett villaområde och ställs inför en serie av upprörande händelser som kretsar kring de omsorgsfullt skapade fasaderna hos ett arrogant rikt par, deras tre barn och deras barnflicka.

Originaltitel Borgman
Regissör Alex van Warmerdam
Manus Alex van Warmerdam
Genre Drama, Thriller, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Jan Bijvoet, Hadewych Minis, Jeroen Perceval, Alex van Warmerdam, Tom Dewispelaere, Sara Hjort Ditlevsen, Elve Lijbaart, Dirkje van der Pijl, Pieter-Bas de Waard, Eva van de Wijdeven, Annet Malherbe, Gene Bervoets, Mike Weerts, Pierre Bokma

Skapad 2019-12-14 av marieherdensjo
En hålögd gråhårig medelålders man sitter i ett utgrävt människogryt under jorden. Män med hundar och en präst med gevär försöker slita upp det lövtäckta taket till hålan. Mannen i gryt...   Läs mer »

Memmem
2016-02-06
Mycket svag parodi på skräckfilmer! Manuset är det viktigaste i en film, inget kan väga upp ett riktigt dåligt manus. Så är det i denna konstiga och svårkategoriserade film. Handlingen är till en början krypande obehaglig, men blir ganska snart så orealistisk och obegriplig att filmen inte längre är otäck. Samtliga rollfigurer är så ytligt och konstigt tecknade och så osympatiska, att man förstår att detta måste vara en parodi på skräckfilmer, tyvärr en dålig parodi. Filmen börjar med att en man jagas upp ur sin jordhåla, varnar sina två brottskamrater samt ringer på dörren till en modern funkis-villa med stora glasfasader och ber att få bada. Han blir slagen av mannen i huset, men så småningom insläppt av frun. Han tar mer och mer för sig, och här börjar det orealistiska och nästan komiska. Stelt spelat av samtliga skådespelare. I början spelade dock hustrun bra och med viss känsla. Scenerna är från en början snårskog, därefter mest villan och dess trädgård. Blandad ljudbild, ibland lågmäld och ibland skrikig. Tyvärr måste jag säga att detta var en av de sämsta filmer jag någonsin sett, och jag kan inte rekommendera den till någon, varför betyget blir: 1+.
GroundhogDave
2016-02-05
Kul med en film med så krävande symbolik att man tvingas välja tolkningsmodell... för att få ihop det!
Murvel48
2016-02-05
Det var svårt att hålla intresset vid liv. Snudd på etta!
craptastic
2016-02-04
Annorlunda och märklig home invasion film med en scheike i huvudrollen.
idd
2015-07-18
"Lynch gör Funny games" var en bra beskrivning! Märklig, underhållande å mer mysig än obehaglig tyckte jag..
Krusty
2015-06-24
Väldigt speciell film som lämnade så många frågetecken. Intressant att läsa olika tolkningar efter att man sett den.
Kriffot
2015-05-12
Vet fortfarande inte vad det hela gick ut på. Men jag gillar det.
1idiotzebra
2015-03-19
Riktigt jävla obehaglig. På gränsen till att inte se klart. Tydliga referenser till MK Ultra och mind control (googla om ni inte vad det är).
Gigi1943
2015-02-06
Under rubriken "Om" står det: ... och ställs inför en serie av upprörande ... Jag förstår inte denna skrivning för det är ju verkligen inte han som ställs inför nåt, snarare är det ju han som ställer till det! Men i alla fall så tycker jag att detta var en mycket obehaglig film och det var på gränsen till en fyra, MEN, castingen är enligt min mening lite - hm - fnulig eftersom herr Borgman i så lik vår största komiker här i Halland (Jojje Jönsson) och då blir man mer full i skratt än skrämd! Sorry Jojje att jag säger så! På grund av detta får det räcka med en trea, men den är stark. Ingen chans att somna!
Dele
2015-02-01
Intressant att se en film som inte följer de vanliga mallarna, vilket skapar en ovisshet som jag tycker påverkar tittarupplevelsen positivt. Innehållet förblir ganska oklart, och logiken vacklar dock en del. Sevärt ändå just för sin egenart och oklarhet.