2.5

Borkmanns punkt

Där ute någonstans gömmer sig en mördare som gradvis känner sig mer och mer säker. Kaalbringen, en liten europeisk kuststad, är en stad i skräck. Maardam likaså. På kort tid har de två städerna drabbats av två brutala mord. När och var ska ”Halshuggaren” slå till igen?

Originaltitel Borkmanns punkt
Alternativ titel Van Veeteren - Borkmanns punkt
Regissör Erik Leijonborg
Manus Niklas Rockström
Genre Mysterium, Kriminalare, Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Sven Wollter, Thomas Hanzon, Eva Rexed, Lars-Erik Berenett, Ulf Friberg, Birgit Carlstén, Douglas Johansson

Skapad 2019-10-27 av Loomis
SF fortsätter att släppa nya svenska polisfilmer som om det vore det mest självklara i världen. Lagom när den nyproducerade Wallander-serien snart nått halvtid av sina totalt 13 filmer så släp...   Läs mer »

Albion
2018-09-23
Omtitt efter ca 11 år. Det är inget särskilt underhållande det här utan får bokföras som en genomsnittlig historia av det slag som svensk tv-deckare sprutat ur sig under åren. Betyget sänks till en stark 2;a denna gång. Dvs 2+
2017-10-13
2016-10-28
Helt okej film faktiskt.
2014-11-09
Bra svensk film. Hur ofta använder man de tre orden i samma mening nuförtiden. Efter att sett Borkmanns punkt, en av de många kommande filmatiseringarna på Håkan Nesser böcker om kommissarie Van Veeteren, så kan jag säga det. Filmen håller en jämn stil i både stämning och fart. Inget effektsökeri som i Beck och liknande utan klassiskt svenskt. 3+
Werim
2014-03-29
Helt okej, inget mer.
ClintanTheKing
2014-02-23
En klar försämring i jämförelse med de tre första filmatiseringarna av Van Veeteren. Lite mer medelmåttig, standard svensk-deckare i denna även om den är värd att se tycker jag. Märkligt dock att man använder sig av samma skådespelare i andra roller här än i "säsong 1". Brist på folk?
Xenox
2012-07-17
Ganska okej, de gamla filmerna var dock bättre.
Tobias96
2010-08-05
Bra film, fast hela filmen är nästan dålig
Martin_Sj
2009-12-21
Sämst av dessa filmer. Annars brukar som hålla måttet.
FabianBom
2009-04-20
Wolter och Berenett är ett bra deckarpar