Born Again

Charles "Chuck" Colson var van att röra sig i maktens korridorer som rådgivare åt president Nixon, men efter Watergateskandalen blev han fängslad och fick sitt rykte nedsvärtat. Men i denna prövande stund genomgick han också en religiös omvändelse till pånyttfödd kristen.

Originaltitel Born Again
Regissör Irving Rapper
Manus Walter Bloch
Genre Drama, Biografi, 70-tal
Skådespelare Dean Jones, Anne Francis, Jay Robinson, Dana Andrews, Raymond St Jacques, George Brent, Harry Spillman

NoWireHangers
2013-04-10
Colson verkar ju ha varit tämligen osympatisk i verkligheten, både före och efter sin "pånyttfödelse". I början av filmen framställs han som en samvetslös opportunist som sedan utvecklar ett samvete. Filmen slätar dock över all Colsons inblandning i Watergateskandalen och känns allmänt skönmålande. Den är ju också tämligen övertydlig med sitt religiösa budskap. Vad som räddar den och gör att man ändå kan engageras är en stark rolltolkning av Dean Jones. Lite humorvärde i att DVD-utgåvan har censurerat bort alla "fula ord" i dialogen på ett väldigt osmidigt sätt