Born American

Tre amerikanska studenter tillbringar sin semester i Finland och beslutar sig för att vandra in i Ryssland där dom blir tillfångatagna av ryska soldater. Drömsemester blir mardrömssemester.

Originaltitel Born American
Alternativ titel Arctic Heat
Regissör Renny Harlin
Manus Renny Harlin, Markus Selin
Genre 80-tal, Action, Drama, Thriller
Skådespelare Markku Blomqvist, David Coburn, Steve Durham, Sari Havas, Mats Helge, Mike Norris

2019-11-11
Hade den på klippt svensk vhs, men nu på en oklippt spansk(!) dvd. Våldsam och rå film som faktiskt känns mer kompetent än vad den kanske förtjänar. För visst är de onda (såklart) ryssarna karikatyrer så det visslar om det och fängelset värre än värst, men det finns även ett uns spänning i den. Kul att den spelades in helt i Finland - och totalförbjöds senare i samma land.
Noseman2005
2011-10-05
Dåligt är det så det förslår, men det går ändå se varför Hollywood fick upp ögonen för den lille finnen.
dudson
2010-09-29
Gillar den för den var så Rå&Köttig..Men själva Storyn är Löv-Tunn...

2008-03-22
Överraskad, inte av filmen, snarare över betygssättningen hos andra här.. Handlingen och uförandet var under all kritik.
Redwood
2006-11-07
En underhållande kalkonfilm! Mike Norris, Savoy alltså, är son till Chucken.
2006-09-12
Nervegas
2005-10-17
Stockdum
2003-01-30
Otroligt mycket bättre än man någonsin kan föreställa sig. Förmodligen inte mer värd än en tvåa, men den positiva överraskningen var så total!