2.4

Bortom apornas planet

En astronaut följer i den från den förste filmen försvunne Taylors spår och hamnar på samma planet - apornas planet. I sökandet efter Taylor råkar han inte bara ut för förtryckande apor utan upptäcker också en människoras som överlevt en kärnvapenkatastrof och nu dyrkar atombomben. Liksom föregångaren handlar denna science-fiction-film egentligen om rasism och våldets meningslöshet.

Originaltitel Beneath the Planet of the Apes
Regissör Ted Post
Manus Paul Dehn
Genre Science Fiction, Action, Drama, 70-tal
Skådespelare James Franciscus, Kim Hunter, Maurice Evans, Linda Harrison, Paul Richards, Victor Buono, James Gregory, Jeff Corey, Natalie Trundy, Don Pedro Colley, David Watson (I), Charlton Heston

2017-10-23
martineden
2017-07-24
[rek. 2] En uppföljare som är avsevärt sämre än föregående film. Det finns dock mycket intressanta idéer och jag tycker att slutet är fantastiskt lyckat. Delen med Brent är svagast och man hade utan större problem kommit runt honom om man ansträngt sig. Filmen fungerar bäst när den inte försöker emulera första filmen. Gillar scenografin och apsminket är fortfarande bra, även om man känner oerhörd skillnad av Roddy McDowall inte spelar Cornelius i denna! Helt okej uppföljare. 2+/3-
Solidus
2017-07-23
Uppföljaren börjar svagt, men den andra halvan är bättre. Säga vad man vill om uppföljaren, men man valde att gå sin egen väg istället för att kopiera första filmen och slutresultatet är skumt, men inte helt ointressant. Helt ok.
hsimpson
2015-09-05
Efter en halvtimme lämnar den den inslagna vägen (som gick åt rätt håll) och blir något alldeles horribelt. En riktigt genomruttet usel uppföljare till en riktigt bra film. Usch!
Noseman2005
2014-07-07
En svag, svag trea till denna smått poänglösa uppföljare. Med all den potential som finns i "apornas planet"-konceptet är det synd och skam att man använder den till dylikt. Ett plus för ropet om "Gorilla brutality", dock... 5/10
2014-05-09
Börjar som en naturlig fortsättning på föregångaren och följer ungefär samma mönster för att halvvägs in bli något helt annat. Häftig futuristisk scenografi, en dos samhällskritik och alldeles lagom flummigt.
jeremy_jones
2014-01-22
Flippad, underbar och awesome av helt andra orsaker och anledningar än första mästerverket (4/6).
vonadel
2013-12-04
Märkligt att det kan vara sån skillnad på ettan och denna. Originalstoryn är så klart fortfarande bra, men de förvaltar inte den särskilt bra i denna. En del effekter och liknande ter sig ganska töntiga idag. Den största behållningen var Linda Harrison. Men älskar grundidén, som sagt, och kommer snart se trean! 4/10
myslas
2013-11-21
Misslyckas med allting som gjorde första filmen så bra. Enbart fånig och ett riktigt sömnpiller.
SilkyMoll
2012-07-08
Fin uppföljare med lite mer "action". Följer på tidigare story på ett fullgott sätt men är inte riktigt lika stark som den första. Svag trea.