3.3

Bound

Corky har precis avtjänat fem år i fängelse och återvänder hem. Hennes nya granne är Violet. De två kvinnorna blir genast förälskade. Violets man är langare åt maffian och har två miljoner dollar i förvar. Kvinnorna bestämmer sig för att stjäla pengarna.

Originaltitel Bound
Regissör Lilly Wachowski, Lana Wachowski
Manus Lilly Wachowski, Lana Wachowski
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 90-tal
Skådespelare Joe Pantoliano, Gina Gershon, Jennifer Tilly, Christopher Meloni, John P Ryan, Richard C Sarafian, Mary Mara, Barry Kivel, Peter Spellos
Filmnummer 1923

Skapad 2019-12-14 av BobbyPeru
Bröderna Andy och Larry Wachowski är ju mest kända för Matrix-filmerna på senare år. Men denna stilistiska moderna film-noir är en tidig film av dem som lutar starkt åt gangster-genren och ski...   Läs mer »

RustyFilm
2022-09-21
”The Wachowskis” debutfilm. De kom med succén Matrix några år senare. Men jag föredrar den här, pluraliteten håller nog inte med. För att vara riktigt motvalls så gillar jag även Jennifer Tillys röst. Hon spelar Violet. Det är en gangsterfilm som är udda i sin stil (men knappast i sin handling) och förmodligen ganska nyskapande 1996. Bildspråket är på ett positivt sätt överdrivet och lite parodiskt. Bra.
Rune2000
2022-09-21
Snygg och smart thriller som visar en helt ny dimension av Wachowskis konstnärskap! Hade gärna sett flera sådana filmer istället för alla onödiga Matrix-uppföljare.
2022-06-20
Riktigt läcker och elegant lågbudget-thriller med snyggt triangeldrama på liten yta, och dessutom full med snygga vändningar. Mycket elegant! Har alltid gillat Joe Pantoliano, och här briljerar han verkligen. Skitbra, lätt en av Wachowskis bästa filmer.
Björkman
2021-10-01
Börjar väldigt 90-talssuggestivt och erotiskt, men går sedan över till att vara högintensiv thriller på liten lägenhetsyta. Gershon och Tilly är helt okej, men Joe Pantoliano stjäl showen och är superb som den stressade gangstern Caesar. Stark, starkt trea.
ekback
2017-01-07
Välgjord thriller!
2016-09-24
Spännande och välgjord thriller med bra skådespelare.
gjoob
2016-07-30
Spännande erotiskt laddad thriller full av överraskningar.
purskatuja
2016-06-01
"Fuckin-dark-ineeeere!"
purskatuja
2016-05-11
Bound är spännande med bra uppbyggnad som höll igång mig bra genom hela filmen. Särskilda bitar, som John P. Ryans och en go Pantolianos insats, stack ut och tryckte upp filmen till en klar 4a. Har lite svårt för Tilly, men hon gör en bra insats här. Hennes motspelare Gershon är snäppet för lesbisk för att det ska tas på allvar, men efter ett tag vänjer man sig. Bra film!
kanemura
2016-05-09
Trevlig, relativt okomplicerad och inte alls så pretentiös som den hade kunnat bli. John P. Ryan är skön och Joey Pants härligt energisk och nervös genom nästan hela filmen.