3.2

Bound

Corky har precis avtjänat fem år i fängelse och återvänder hem. Hennes nya granne är Violet. De två kvinnorna blir genast förälskade. Violets man är langare åt maffian och har två miljoner dollar i förvar. Kvinnorna bestämmer sig för att stjäla pengarna.

Originaltitel Bound
Regissör Lilly Wachowski, Lana Wachowski
Manus Lilly Wachowski, Lana Wachowski
Genre Kriminalare, Thriller, Drama, 90-tal
Skådespelare Joe Pantoliano, Gina Gershon, Jennifer Tilly, Christopher Meloni, John P Ryan, Richard C Sarafian, Mary Mara, Barry Kivel, Peter Spellos
Filmnummer 1923

Skapad 2019-12-14 av BobbyPeru
Bröderna Andy och Larry Wachowski är ju mest kända för Matrix-filmerna på senare år. Men denna stilistiska moderna film-noir är en tidig film av dem som lutar starkt åt gangster-genren och ski...   Läs mer »

ekback
2017-01-07
Välgjord thriller!
2016-09-24
Spännande och välgjord thriller med bra skådespelare.
gjoob
2016-07-30
Spännande erotiskt laddad thriller full av överraskningar.
purskatuja
2016-06-01
"Fuckin-dark-ineeeere!"
purskatuja
2016-05-11
Bound är spännande med bra uppbyggnad som höll igång mig bra genom hela filmen. Särskilda bitar, som John P. Ryans och en go Pantolianos insats, stack ut och tryckte upp filmen till en klar 4a. Har lite svårt för Tilly, men hon gör en bra insats här. Hennes motspelare Gershon är snäppet för lesbisk för att det ska tas på allvar, men efter ett tag vänjer man sig. Bra film!
kanemura
2016-05-09
Trevlig, relativt okomplicerad och inte alls så pretentiös som den hade kunnat bli. John P. Ryan är skön och Joey Pants härligt energisk och nervös genom nästan hela filmen.
jingoo
2016-02-01
Tyckte den här var skitbra när det begav sig, men vid en omtitt så tyckte jag den inte hade åldrats så bra. Det stiliserade fotot och kameravinklarna känns bara gammalt och krystat. Jennifer Tilly är väldigt avslagen men kommer igång lite mot slutet. Gina Gershon är en riktig träbock som mest går omkring och flinar hela tiden. Men såklart förlorar omtitten på att jag redan vet slutet.
92axha10
2015-10-18
Kul att se en gangsterfilm med kvinnor i fokus. Spännande och stämningsfull in i det sista. Allt levererar.
AlbinWesley
2015-08-30
Suveränt snyggt, bär framför allt med mig de extrema närbilderna, fotot rakt ovanifrån samt slow motion-sekvenserna, ljuvligt tjusiga! Tycker också väldigt mycket om den starka kontrasten man skapar mellan det väldigt visuella våldet och erotiken. Samtidigt som det är yttranden som kan sammanlänkas genom nån sorts kroppslighet, symboliserar de varandras motsatser på sätt och vis. Thrillern i sig är bra, men inte mycket mer. Vissa grejer känns inte helt på topp, skådespel bland annat. Annars hade högre betyg nog varit givet.
kakbakarn
2015-04-04
Lite väl länge kändes filmen som ett halvlökigt erotiskt drama med övertydligt eller rentav undermåligt skådespel. Men fasiken, den tog sig ju och blev en riktigt spännande thriller som underhöll finfint. Lite synd som sagt på huvudrollsinnehavarna: Gershon är ganska kass och Tilly, ja, henne känner jag en viss hatkärlek för här. 3+