3.3

Boyz n the Hood

När den smarte ghettokillen Tre börjar visa tecken på problem skickar hans studerande kämpe till mamma honom för att bo hos sin militante pappa. Där träffar Tre Ricky, en blivande fotbollsstjärna, och hans halvbror Doughboy. De tre blir goda vänner trots att de har ganska så olika livsmål. Tre siktar på att läsa vidare, Ricky spelar fotboll på hög nivå och Doughboy är gangster och knarklangare.

Originaltitel Boyz n the Hood
Alternativ titel Boys in the Hood
Regissör John Singleton
Manus John Singleton
Genre Drama, Kriminalare, 90-tal
Skådespelare Cuba Gooding Jr, Morris Chestnut, Ice Cube, Laurence Fishburne, Nia Long, Tyra Ferrell, Angela Bassett, Redge Green, Dedrick D Gobert, Baldwin C Sykes, Tracey Lewis-Sinclair, Alysia Rogers, Regina King, Lexie Bigham, Desi Arnez Hines II, Donovan McCrary

mammene
2021-05-09
Sett detta tidsdokument och precis lyssnat på Cecilia Khavar i radiokorrespondenterna och kan bara konstatera att tiden verkar stått stilla. Det som framgick så tydligt var skottlossningen i bakgrunden i filmen och i reportaget, polisbrutalitet och svarta som skjuter svarta, det sista kom fram tydligt i filmen. Just det fokuserades mycket här hur pappan försökte få sonen att förstå att det finns en annan väg i motsats till att bara ge upp, att det är värt att kämpa för ett annat livsval utanför våldet. Mycket bra skildrat.
dudson
2021-04-18
Woow tiden har verkligen gått... Intressant film att se som ett tids-dokument from back in the day// Den som verkligen bär upp allt är Fishburne med sitt djupa tänkvärda agerande. Har dock Xtremt svårt för Cuba Jr, En menlös dussin skådis( Men allt är inte mörkt och elände i filmen. Faktiskt riktigt rolig emellanåt..#) Sägs lastvis med drypande satiriska on-liners,,/ Det som sticker ut mest är givet hur "vissa" primater/arter beter sig mot varandra...#( Inte undra på att det behövs tonvis med liksäckar i dessa misär områden runt om i Amerika.
fredagsfil
2020-11-13
30 år gammal film och mer aktuell än någonsin?
BarryHero
2020-01-05
Välspelad, rå, och vad jag uppfattar som trovärdig skildring av en Los Angeles-stadsdel som man helst håller sig undan. Bra att de inte romantiserar livet som de flesta i South Central (numera South Los Angeles) lever.
Ful_fisk
2017-06-16
Rätt bra film, men det är sista tredjedelen som verkligen gör filmen minnesvärd. Starkt och realistiskt om en dystra situationen i South Central, som snart blev grund till en hel filmvåg. Att en sådan talanglös skådis som Ice Cube levererar en sådan stark slutmonolog är fan imponerande, men som han senare skulle rappa så var han ju trots allt en "boy in the hood before the movie"... Sevärd klassiker, och att se Lawrence Fishburne och Angela Bassett är alltid ett nöje. Även ifall det är smått omöjligt att inte garva åt alla tusentals scener som parodieras i Ghetto Blaster...
widez
2017-03-24
Fortfarande sevärd. Vissa delar är ganska bra. Andra inte så mycket. Gillar t ex. inte Cuba Gooding i denna film. Tycker inte hans skådespel övertygar.
KyLLo
2017-03-01
Lite ojämn. Det känns som att jag har sett liknande filmer i bättre tappningar. En trea iaf.
picklessmulan
2017-01-15
En film som gestaltar gangster och Hip Hop kulturen i USA på 90 - talet. En mycket bra film som berör och aldrig blir tråkig. Klassiker.
NoWireHangers
2016-10-15
Jag hade inga särskilda förväntningar på den här filmen. Stundvis var den riktigt bra, inte minst i den första delen som skildrade barndomen. Storyn kändes lite ojämn och stundvis spretig så helheten blir inte riktigt så bra som de bästa delarna och betyget landar på en stark trea för mig.
Rehn108
2016-07-23
Fin film. Som vanligt är barndomsdelen bäst, så är det ju nästan alltid i filmer där man får se karaktärer som barn och vuxna. Men bra även senare.