Brända av solen

Året är 1936, sommaren är het och Stalin styr landet med järnhand. På revolutionären Kotovs lantställe är det lugnt och fridfullt, men en dag dyker en främling oväntat upp. Det visar sig att han är Kotovs hustrus ungdomskärlek och gästen sätter känslorna i svallning. Han verkar dock ha andra, betydligt farligare avsikter med sitt besök…

Originaltitel Utomljonnyje solntsem
Alternativ titel Utomlyonnye solntsem, Burnt by the Sun, Soleil trompeur
Regissör Nikita Michalkov
Manus Nikita Michalkov, Rustam Ibragimbekov
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Nikita Michalkov, Oleg Mensjikov, Vladimir Iljin, Jevgenij Mironov, Vjatjeslav Tichonov, Ingeborga Dapkunaite, Nadezjda Michalkova, Andre Umanskij, Svetlana Krjutjkova, Inna Uljanova

Skapad 2019-11-09 av strasser
En av de absolut bästa filmer jag har sett. Det roliga var att jag gick förbi bion och såg affischen ett tiotal gånger innan jag slank in med en kompis för att se \"den där ryska filmen\". Jag v...   Läs mer »

#54
2018-07-22
Mångbottnad.
2017-10-25
martineden
2017-10-23
[rek. 4] Underbar och stämningsfull film, med fina karaktärer och härlig miljö. Fotot och regin är verkligen världsklass och filmen är en stor njutning och ett ypperligt exempel på den stora ryska filmkonsten!!! Mycket, mycket bra!! 4+
saggesaliv
2014-12-23
Vacker och känslosamt ryskt drama med otroligt välskrivet manus och ett lysande skådespel. Känner verkligen inte att det finns så mycket att skriva om denna filmen mer än att den är långsamt vacker, fotografiskt mästerlig och helt enkelt riktigt underbar! Bilderna och historian fäster sig och den kommer förmodligen sitta kvar ett tag. Lysande film, en enkel sjua får det bli. Betyg: 7/10
papabobadiof
2014-11-02
En väldigt vacker skildring av mänsklig värme och gemenskap, men samtidigt med en tragisk biton av oförlåtligt svek och hämnd.
Netza
2014-02-23
Beräknad 5:a. Slutet är i toppklass men vägen dit hade kunnat kortats ner avsevärt och håller med om att det bara känns som en fars i mångt och mycket.
niin
2013-12-12
lite väl mycket stefan & krister över det hela för att förtjäna något högre betyg.
Taggen89
2013-07-27
Stark 3. Fin vacker estetisk miljö. Mycket charmig barnskådis, och fina rollprestationer av överste Kotov och den hemliga agenten!
avalyn
2011-07-31
Fan...inte helt torra ögon mot slutet. Och dottern! Vilken fantastisk filur!
hairofthedog
2011-06-23
lite mycket fars i början kanske, men när mitja dyker upp blir det jävligt fint.