2.9

Bränn alla mina brev

Filmen skildrar Karin Stolpes komplexa relation till maken Sven Stolpe och den passionerade kärleksaffär med Olof Lagercrantz som inleds under 1930-talet, och hur de val hon gör påverkar kommande generationer.

Originaltitel Bränn alla mina brev
Regissör Björn Runge
Manus Alex Schulman, Veronica Zacco
Genre Drama
Skådespelare Bill Skarsgård, Asta Kamma August, Sverrir Gudnasson, Sven Ljungqvist, Ossian Skarsgård, Gustav Lindh, Marika Lindström

Albion
2023-07-29
230725 Jag tycker det var intressant ändå att få se denna film med tanke på den debatt som varit den senaste tiden kring boken etc. Visst, det är egentligen bara en vanlig smutsig otrohetsaffär, men digniteten på herrarna var på sin tid avgjort av sådan grad att detta ändå blir en intressant bok/film. Betyget blir en stark 3;a, 3+
KyLLo
2023-07-27
Jag gillar Runges tekniska arbete. Miljöer och stämning är väldigt bra. Just den här är dock en onödig film. Har svårt för Schulman som skrivit förlagan. Och egentligen är det bara en enda lång, smärtsam och utdragen otrohetshistoria. Människorna är så fruktansvärt ointressanta och falska att man inte kan tro att det är sant. Det märks att det har hämtats inspiration från Bergmans filmer. Pojken är så nära man kan komma en kopia av Alexander i Fanny och Alexander. Den är också lite rörigt berättad där den blandar 1930-tal med inslag från modern tid. Att Runge regisserat den är nog ändå det som räddar tvåan. Annars hade det bara varit en skvallerartikel i filmform.
okidoki
2023-06-02
med tvekan sevärd, alltför bunden av boken.
Krantzylvania
2023-05-28
Att filmen berättas i tre tidsperioder tillför ingenting förutom att spoila att karin kommer leva ihop med Sven. Eftersom vi får reda på det direkt finns ingen nerv kvar. Med det upplägget skulle det vara mycket mer intressant att se hur deras olyckliga 60-åriga relation var. Bill Skarsgård är riktigt bra.
DOKAN
2023-05-28
Vet egentligen inte om jag vill rota i gamle reaktionären Sven Stolpes sexliv. Men Runge-rullen är ju välgjord med bra skådespelare, framför allt glänser Sten Ljunggren som den åldrade Stolpe. Gudnasson (som Alex Schulman, "stolpskottets" barnbarn) har jag dock börjat se lite väl mycket av. Har han tagit över Reine Brynolfssons kall att vara med i precis varenda film? Åtminstone känns det så. "Skavsår"-sonen Bill gör en hygglig insats som den unge Stolpe, Kamma är söt & bra som hans fru Karin och snyggingen Lindh (en riktig pudding!) övertygar som Olof Lagercrantz - mannen som rivaliserade med Stolpe om Karin.