3.2

Brännpunkt Djakarta

Året är 1965 och den australiske journalisten Guy Hamilton är på väg till Djakarta i Indonesien på sitt första uppdrag som utrikeskorrespondent. Det blir ett uppdrag han sent ska glömma.

Originaltitel The Year of Living Dangerously
Regissör Peter Weir
Manus David Williamson, Peter Weir, CJ Koch
Genre Krig, Romantik, Drama, 80-tal
Skådespelare Sigourney Weaver, Mel Gibson, Linda Hunt, Michael Murphy, Bill Kerr, Noel Ferrier, Paul Sonkkila, Bembol Roco, Domingo Landicho, Hermino De Guzman

JimmyL
2018-08-07
Instämmer med ovanstående. Kanske borde jag se om den, kanske har den inte 'skonats från tidens tand'...?
Merwinna
2018-06-19
Det här blev en besvikelse, för jag hade ju hört mycket talas om "Brännpunkt Jakarta" och trodde att det skulle vara en sjusärdeles spännande äventyrsfilm. I stället var den långsam och tråkig. Landet och befolkningen i det intresserar mig inte, och de blev inte mer spännande av den här filmen. Kärlekshistorien var också ointressant, kanske för att jag inte tycker om någon av skådespelarna. S.W. är direkt ful i profil, och framstår alltid som manhaftig och klumpig. M.G. är snygg så det räcker - ingen kan frånta honom det - men han har som människa en arrogans och självmedvetenhet som alltid lyser igenom även i hans roller. Och att ha en kvinnlig dvärg att spela en manlig dvärg blev dubbel-bisarrt...
2017-10-31
Ghostface
2014-12-15
Tät spännande och stundtals ofrivilligt komisk. Alla som sett den vet vad jag refererar till. Mel Gibson och Sigourney Weaver är båda väldigt säkra och charmiga huvudrollsinnehavare.
Ful_fisk
2014-05-24
Bra australiensisk politisk thriller av Peter Weir. Utspelar sig i Indonesien på 60-talet strax innan en otäckt brutal militärjunta tog över. Mel Gibson imponerar som journalist men det är Linda Hunts underliga roll som verkligen sätter sig på minnet. En riktigt bra film, även ifall den tappar lite fokus ibland.
emilstjernholm
2013-05-13
Välgjord film som på ett spännande vis skildrar den galna tillvaron i Jakarta. Bra musik, snyggt foto. Bra skådespelarinsatser av såväl Hunt som Gibson.
Gigi1943
2013-02-10
Och vad gör man när man somnar för att en film är så jävulusiskt tråkig och dessutom ska man stå ut med skådisar som man verkligen inte gillar (Gibsom och Weaver)! Dock är det inte deras fel att filmen gick på TCM med miserabel textning så man fick gissa sig till det mesta. Nä, här stannar vi på en svag tvåa. Suck.
Jonas77
2012-03-23
Tar plats i en historiskt verklig omgiving, med unga Weaver o Gibson. Klart sevärd, lite mystiskt konstig ibland.
Slowdive2
2012-03-05
Spännande film även om man serveras hjältemyten. En bra film att utgå från om du sedan vill lära dig mer om det hemska som utspelades i Indonesien kring 1960-talet.
Halofreak92swe
2010-02-22
Mel Gibson är ju fantastiskt bra men den här filmen är för seg och tråkig och jag stör mig på den där jävla dvärgen hela tiden som ska sabba för Mel.. Ingen bra film. Men Mel Gibson är fortfarande sjukt bra!