3.2

Brassed Off

Gruvan i det lilla samhället är på väg att läggas ner. För att fly bort från vardagen, samlas grabbarna för att öva med byns brassband. En dag dyker Gloria upp. Det blir full fart på bandet som satsar på att få delta i Brittiska Brass-mästerskapen.

Originaltitel Brassed Off
Regissör Mark Herman
Manus Mark Herman
Genre Drama, Komedi, Romantik, 90-tal
Skådespelare Ewan McGregor, Pete Postlethwaite, Tara Fitzgerald, Stephen Tompkinson, Jim Carter, Sue Johnston, Philip Jackson, Melanie Hill, Kenneth Colley

Ful_fisk
2020-03-31
Charmig och varm film med hög mysfaktor. Knappast originell, men de slagfärdiga replikerna och den starka skådespelarensemblen håller storyn flytande fint hela vägen.
mammene
2020-03-28
En svag trea, får väl erkänna att jag är lite svag för just detta lite sentimentala brittiska arbetarklassdrama som hos mig frammanar både skratt och tår. Det är plumpa skämt, gammal kvinnosyn, töntiga män, hätska damer men allt är framfört med kärlek. finns förstås samhällskritik i botten, men ingen saknar väl kolgruvorna i nutid och talet i slutet var kanske inte det bästa, men förstående när levebrödet ryckts undan. Det blir ofta väldigt svart eller vitt i sådana här filmer, de "onda" mot de "goda", ja, ja det må vara hänt ibland. Så roligt att se "kommissarie Banks" och "Carson" (från Downtown Abbey) i ensemblen i lite annorlunda roller. Musiken var även ett plus.
okidoki
2020-03-10
Det var länge sedan vi beklagade när kolgruvor lades ned. Sevärd.
foppa99
2019-01-19
Max kass
AlbinWesley
2016-12-08
Jättefin dramakomedi med relevant samtidskritik och ett flertal smarta ellipser i sitt berättande, men berör liksom aldrig på djupet och i efterhand är det lite svårt att sörja en kolgruvas nedläggning...
2016-10-19
Helkass!
2014-11-08
Detta är en film som skapar känslor av empati när man ser den. En mycket fin, varm och engagerande och typiskt engelsk arbetarklassberättelse där man möter den enkla och lilla människa som verkligen är äkta. Väldigt skönt att se mitt ibland alla Hollywoodfilmer jag ser. 3+
Dele
2014-06-29
En fin tanke och här finns några starka scener, men på det stora hela blir det alldeles för iscensatt, och verklighetskänslan får ständigt tampas med uppstyrda dramatiseringar. Och skildringen av kolindustrin är lite väl ensidig kan tyckas.
Sznax
2012-12-07
Svårt att tycka illa om en sådan här film. Lagom samhällskritisk och mycket humor. En fin blandning som bär filmen tillsammans med bra skådespelare. Hade självklart behövts vassare personer bakom kameran, för i slutändan blir det lagom underhållande och inte mer. Betyg 6.1

2012-09-01
Riktigt bra! Stark 3a!