3.2

Brassed Off

Gruvan i det lilla samhället är på väg att läggas ner. För att fly bort från vardagen, samlas grabbarna för att öva med byns brassband. En dag dyker Gloria upp. Det blir full fart på bandet som satsar på att få delta i Brittiska Brass-mästerskapen.

Originaltitel Brassed Off
Regissör Mark Herman
Manus Mark Herman
Genre Komedi, Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Ewan McGregor, Pete Postlethwaite, Tara Fitzgerald, Stephen Tompkinson, Jim Carter, Sue Johnston, Philip Jackson, Melanie Hill, Kenneth Colley

foppa99
2019-01-19
Max kass
2017-10-24
AlbinWesley
2016-12-08
Jättefin dramakomedi med relevant samtidskritik och ett flertal smarta ellipser i sitt berättande, men berör liksom aldrig på djupet och i efterhand är det lite svårt att sörja en kolgruvas nedläggning...
2016-10-19
Helkass!
2014-11-08
Detta är en film som skapar känslor av empati när man ser den. En mycket fin, varm och engagerande och typiskt engelsk arbetarklassberättelse där man möter den enkla och lilla människa som verkligen är äkta. Väldigt skönt att se mitt ibland alla Hollywoodfilmer jag ser. 3+
Dele
2014-06-29
En fin tanke och här finns några starka scener, men på det stora hela blir det alldeles för iscensatt, och verklighetskänslan får ständigt tampas med uppstyrda dramatiseringar. Och skildringen av kolindustrin är lite väl ensidig kan tyckas.
Sznax
2012-12-07
Svårt att tycka illa om en sådan här film. Lagom samhällskritisk och mycket humor. En fin blandning som bär filmen tillsammans med bra skådespelare. Hade självklart behövts vassare personer bakom kameran, för i slutändan blir det lagom underhållande och inte mer. Betyg 6.1
levelfive
2012-09-01
Riktigt bra! Stark 3a!
foppa99
2012-08-30
gillar loach o leigh´s filmer mycket bättre
Taandborste
2011-10-16
Hade inga direkta förväntningar på den här, men det visade sig vara en väldigt varm och bra film. Charmig, härlig och gripande!