3.7

Brazil

Sam Lowry arbetar på ministeriet för dokumentering i en framtid där just dokument, kvitton och stämplar är allt. Driven av drömmar försöker han finna en mening med livet bland all byråkrati.

Originaltitel Brazil
Regissör Terry Gilliam
Manus Terry Gilliam, Tom Stoppard, Charles McKeown
Genre 80-tal, Science Fiction, Thriller, Fantasy, Drama
Skådespelare Jonathan Pryce, Kim Greist, Michael Palin, Robert De Niro, Katherine Helmond, Ian Holm, Peter Vaughan, Bob Hoskins, Derrick O'Connor, Ian Richardson, Jim Broadbent, Barbara Hicks, Kathryn Pogson, Charles McKeown

Skapad 2019-12-02 av erc
Terry Gilliams Brazil är en märklig film. Mardrömslik men komisk. Gilliam beskrev den en gång som \"Franz Kafka möter Walter Middy\". Jag skulle vilja säga att vi har att göra med en satirisk f...   Läs mer »

syltkatt
2019-06-23
1984 med 1080 graders skruv
Ghostface
2018-11-13
Filmen har en viss klassisk dramaturgi men det är dumt att lägga sin fokus där eller på att följa något sorts logiskt spår. Här är det bättre att gå på känsla, acceptera den bisarra händelseutvecklingen och åka med så som man gör på en tivoliattraktion.
goeran
2018-09-24
Terry Gilliams satir Brazil från 1985 är faktiskt rätt roande (och filmen gjorde sig bra på stor duk); det är inte bortkastad tid att se denna underhållande film.
Asmorod
2018-04-03
Snygg, men... jag har nog inte haft så tråkigt sen jag skrev hemtenta om medeltidspoesi.
BrutusBeefcake
2018-02-09
Snyggt och märkligt, jah vill älska Brazil men det går inte, jag klarar verkligen inte att engagera mig alls och den sista halvtimmen så bryr jag mig inte ett skvatt om vad som händer på skärmen vilket är jävligt synd för det finns mycket bra saker att hämta här egentligwn. (6-/15)
Lotso
2017-12-11
I sin helhet är Brazil exakt min typ av galenskap film. Den omringar en i denna värld som Terry Gilliam skapat, och man omfattar allting och bara glider med. Han vet exakt rätt dos för de surrealistiska ögonblicken, och det blir aldrig förvirrande eller pretentiöst. Skådespelarna finner snabbt sina roller och vet exakt hur de ska spela. Jonathan Pryce är helt suverän som ”hjälten” i filmen. Även ifall handlingen inte direkt ger alla svar och låter det visuella berätta mer. Så gör det ingenting, då man ändå hänger med. Då jag älskar att kolla på de visuella och följa vår huvudpersons uppdrag i filmen. Humorn är också väldigt rolig, och skulle lätt klassa detta som en svart komedi. Terry Gilliam vet hur man skapar den rätta mängden dos galenskap med surrealism i en visuell historia. Brazil är den perfekta filmen mängd galenskap för mig. Att kunna avnjutas vilken dag på året som helst.
EvilNed
2016-08-20
Jag omvärderar denna till en femma efter att ha sett om den. Fy fan vilken fantastisk film.
Clark
2016-06-25
Fascinerande fusion mellan Monty Python och Orwellsk anti-socialistisk samhällskritik i galen Terry Gilliam-regi. Dystopiska byråkrat-framtidsscenarion blir inte intressantare än så här!
mowlie
2016-04-28
Snyggt dårhus..
92axha10
2015-11-10
Många element känns igen från Orwells 1989 men med Gilliams humor. Symbolism och groteska bilder finns det gott om här. Gilliam leker med publiken och hans typiska stil är ett nöje att beundra.