Break Even

En film om den kände svenske regissören Gustav Osterman, som reser till Ryssland för att rekognosera inspelningsplatser för ett stort internationellt projekt. Med på resan följer medarbetaren Robert Mattson. De skall under fyra intensiva dagar söka förutsättningar för ett rysksvenskt samarbete. På flygplatsen i Murmansk möts de av den ryska tolken Nadya Pavlova, som skall guida dem in i den ryska verkligheten. Det blir fyra oförglömliga dagar för Gustav, Robert och även för Nadya.

Originaltitel Break Even
Regissör John O Olsson
Manus John O Olsson
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Thomas Hellberg, Natalia Usmanova, Ivan M Petersson

peralta
2007-05-12
blir bara äcklad när jag ser thomas hellberg
Christofer
2007-05-09
Tröttsamt. Avsaknaden av tempo, hyggligt skådespeleri och en intressant historia är smärtsamt påtaglig. Filmen klarar betyget 2 då det finns några hyfsat roliga scener.
mama.b
2006-11-21
Jag älskade den här filmen, kanske för att jag älskar Ryssland och den är verkligen en kärlieksförklaring till Ryssland, men jag tror inte att det är bara det. Det är också bra skådespeleri, där dramat mellan Gustaf Österman, Robert Mattsson och Nadya Pavlova blixtrar till i det allra första ögonblicket av deras möte och hålls vid liv hela filmen igenom, utom alldeles på slutet. Fotot är helt underbart. En scen där Robert videofilmar ett dansande par på en audition är sååå vacker! Ett underliggande tema jag ser är den hunger som alla inblandade drivs av, visserligen efter olika saker och samtidigt den mättnad som finns hos dem , på andra sätt. Där uppstår en intressant dynamik. Manuset är genialt i sin enkelhet och håller ända fram till slutet. Upplösningen är i och för sig en finurlig krumelur, men jag lämnas med allför många löst hängande trådar när det gäller människorna i filmen, för att jag ska vara helt nöjd. Det är därför det inte blir en 5:a (Kuriosa; såg filmen på Luleå Filmfestival och hörde regissören John O Ohlssol berätta att Natalia Usmanova, som spelar tolken var helt oprövad som skådespelare. Hon är egentligen operasångerska och visade sig vara en förskräcklig diva- det var bara det strålande resultatet på filmen som gjorde att filmteamet stod ut med henne)
PerGustav
2006-11-04
Den ryska tolken, Nadya, jättebra spelad av Natalia Usmanova, är en naturbegåvning som strålar av talang. Jag såg filmen på Göterborgsfestivalen. Annars är filmen en perfekt spegling av rysk spontanitet och glädje. Regissören valde en intressant, enkel kamerateknik, som ger filmen en dokumentärkaraktär.
theFeber
2005-02-01
Kan man få pengar för ett sådant här manus, så borde de flesta kunna göra film! Kommer säkerligen utses till årets sämsta film... Tråkigt... Å gud vad jag blev trött på han med kameran!