3.7

Breaking the Waves

I ett skotskt kustsamhälle på sjuttiotalet träffar oljearbetaren Jan den unga Bess. Hon är en blyg och starkt religiös flicka. Han är en äventyrare. En uppslukande förälskelse blossar upp, men snart slår passionen över i tragedi.

Originaltitel Breaking the Waves
Regissör Lars von Trier
Manus Lars von Trier, David Pirie, Peter Asmussen
Genre Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Stellan Skarsgård, Jean-Marc Barr, Emily Watson, Udo Kier, Katrin Cartlidge, Adrian Rawlins, Sandra Voe

2018-02-14
Nop, funkar inte för mig alls!!!
2017-10-22
goeran
2017-05-21
Ganska vulgär och ganska spekulativ; den djupsinniga får man leta förgäves efter. Men för all del; fotot är snyggt.
Starkbröl
2017-02-10
von Trier -- vilken liten solstråle han är! Bess påminner mig mycket om Gelsomina i La Strada även om Bess är knäppare och aktivare. Det är sällan man ser den här typen av film, så bara det är ju intressant. Rättfärdig synd, offervilja och ett spindelnät av skuldbeläggande. Det har sagts att von Trier hatar kvinnor, och det kan man ju tro, men jag tror att det är hela mänskligheten han hatar. Personligen hatar jag Dogma-estetiken.
snyltare
2016-11-19
Den här har stått på min vill se-lista i många år, och jag är glad att jag äntligen fick se den. Den innehöll ändå mer kärlek än jag trodde. Några scener kommer nog stanna kvar länge i mitt minne. Svägerskan och mamman är den största behållningen. Men den är hemskt lång, och väldigt tung, nästan lite svår att ta in. Vägde mellan stark trea och svag fyra.

2016-09-10
Emily Watson er bare for god.
CaptainAwesome
2015-12-15
Väldigt stark film, inget man mår bra av. Det finns många välspelade biroller här, dryckestävlingen på bröllopet mellan oljeborraren och en av byns äldre patriarker kommer jag sent glömma. Emily Watson spelar verkligen fantastisk bra, och man känner verkligen för Bess. Något som gör att man inte mår helt ok när det börjar slå över från glädje till tragedi.
Dele
2015-07-29
En gripande och ganska hemsk historia med intressant tema. Fint berättad, men slutet passar mig inte och ibland tas förbifarter i logiken.
2015-05-09
Lars Von Triers filmer är inget jag klarar av i större mängder under kort tid men de är intressanta och fascinerande och ibland också provocerande. Allt detta har denna film men tyvärr berättas det alltför utdraget vilket skapar en alldeles för lång film. Emily Watson imponerar mer än själva filmen. 3+
DIProgan
2015-04-19
Oj jag hade tydligen sett den här som mycket yngre och gett den en etta. Vad tiden kan förändra en. En stark skildring om tro och mycket annat konstigt vi har för oss. Det är bara det absoluta slutet som jag vill klaga på egentligen. Det spelar i de religiösas händer och det ska man inte göra.