3.3

Breathe

Varm och symbiotisk vänskap uppstår mellan den lite försiktiga Charlie och den charmiga och utåtagerande Sarah, som är ny i gymnasieklassen. Men vänskapen övergår snart i en passionerad kärleksrelation med destruktiva undertoner.

Originaltitel Respire
Regissör Mélanie Laurent
Manus Mélanie Laurent, Julien Lambroschini
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Joséphine Japy, Lou de Laâge, Isabelle Carré, Claire Keim, Radivoje Bukvic, Roxane Duran, Thomas Solivéres, Camille Claris, Louka Meliava, Louise Grinberg, Fanny Sidney, Anne Marivin, Marie Denarnaud, Carole Franck, Alejandro Albarracín

92axha10
2018-10-13
Effektivt psykologiskt drama som inte håller igen. Upprörande på många sätt och vis och lämnar en med någon emitionell reaktion.
KyLLo
2018-09-08
Jag tyckte att den kändes lite avslagen och förutsägbar i början, men att den definitivt blev tätare och mer oviss. För många är väl skoltiden en riktig berg-och-dalbana med skiftande relationer och starka inre känslor, precis som i filmen. Känslorna förmedlas bra. Jag är dock missnöjd med upplösningen. Den är snyggt filmad och tillräckligt intressant. Som någon påtalat brukar franska filmer hålla en hög nivå, samtidigt som det finns en hel del franska filmer om skolungdomar som är något bättre. Men det känns mer rättvist att vid behov höja betygen på de andra filmerna än att sänka på den här.
Albion
2018-09-04
En stark film som ger mig vissa igenkänningskänslor. Jag tycker filmen utmärkt beskriver och förmedlar Charlies känslor som lever ett berg- och dalbaneliv på flera plan. Sedan är det tyvärr så att slutet inte är alldeles lyckat. Betyget blir ändå en svag 4;a, dvs 4-
Spidde
2016-03-02
Starkt, välspelat och obehagligt franskt ungdomsdrama. Sevärd.
StureStenhög
2016-01-06
Man borde nog se mer fransk film egentligen, det känns som att lägstanivån är hög. Det här är en sådan där film som är bra i allt den tar sig för, men som saknar lite finess. Helt klart finns det stundtals en autentisk känsla här, framför allt i karaktärerna, man har trots allt definitivt sett de här personlighetstyperna i verkligheten. Men allt bygger på en lite för enkel psykologi och storyn känns lite för uttänkt för att det här riktigt ska kunna lyfta. Sevärt mer än minnesvärt
hestret
2014-11-12
En extremt blandad kompott där det stundtals är en intressant och empatiskt lockande berättelse och ibland känns klyschig och tam. Den inleder väldigt svagt med att etablera historien och karaktärerna. Vi har frukostscenen med föräldrarna, skolan där det som läraren föreläser om av en märkvärdig slump har relevans för historien (händer även senare under filmen), bara själva grundgrejen med ny-person-klassen och hur det hanteras samt festscenen med dunkadunka som blivit standard nu. Men den har ändå något i mitten av filmen som fångar mig. Japy är stabil och de Laâge känns som en fransk Jessa från Girls med vissa skilnader som är spoileriga att gå in på. Och bildkompositionerna i utomhusscenerna är stundtals magnifika (planet och även scenen i vattnet på landet och den glidande fönsterscenen). Laurent blir en regissör att hålla ögonen uppe för framöver i alla fall. Något i dynamiken mellan tjejerna och mamman var intressant också - historien hade nog trots allt inte kunnat göras med en kille och en tjej, som jag kanske trodde först. Det är all good och fram mot slutet tänkte jag ändå att det var en ganska stark trea. MEN slutet är uselt och jag köpte det inte alls förutom att just ironin med andningen var lite skoj. Nästan skrattretande med tanke på karaktärerna och hur man super-clunky ger lite spår med pappans beteende och sånt. 36/100
karlmats
2014-11-10
Oj den här hade fått väldigt bra kritik. När den magnifika Mélanie Laurent satt sig i registolen blir man ju inte så lite nyfiken, när den dessutom jämförs med Blå är den varmaste färgen är det bara att köpa biljett direkt. Tycärr tycker jag med facit i hand att den påminner med om Water Lilies än Blue, d.v.s. att den är bra men att den inte griper tag i mig såsom jag hade hoppats på. Båda tjejerna i huvudrollen gör det ju väldigt bra och deras vänskap skildras bra, dock vet jag inte om jag är lika övertygad om deras förfallande relation. Kanske är det för att båda agerar ganska cpigt stundtals, jag har lite svårt att förlika mig med agerande och då hjälper det inte att den är snyggt gjord. En stark 2a får den stanna vid, men då är jag ju generellt rätt snål och grinig också så gå för all del och se den ändå.
Sznax
2014-11-08
Slutet är inte helt perfekt och här finns ett antal sekvenser som är svaga. Annars är det en mycket välskriven film med ett antal riktigt starka scener. Betyg 6.5