3.8

Brev från en död man

'Brev från en död man' utspelar sig efter ett kärnvapenkrig. Har beskrivits som en av de mest deprimerande filmer som gjorts.

Originaltitel Pisma myortvogo cheloveka
Alternativ titel Dead Man's Letters, Letters from a Dead Man
Regissör Konstantin Lopusjanskij
Manus Konstantin Lopusjanskij, Vjatjeslav Rybakov, Boris Strugatskij
Genre Science Fiction, Drama, 80-tal
Skådespelare Iosif Rjuklin, Nora Gryakalova, Aleksandr Sabinin, Viktor Mikhajlov, Rolan Bykov, Vatslav Dvorzhetskij, Vera Majorova, Vadim Lobanov

2017-08-08
Deprimerande? Ja. Bra? Nej.
Volantis
2015-12-05
Visst är det en av de mest deprimerande filmer som har gjorts. Men också en av de tråkigaste.
ilBrutto
2015-10-28
En pigg och uppmuntrande fars...men vilka vackra och oerhört dystra bilder. älskar hur man får relativt vanliga förekomster att framstå som futuristiska
#54
2015-02-06
Lite lätt dyster.
papabobadiof
2014-11-28
Eländig film. Trovärdig verklighet. Vackert slut. Dimitrij Glukovskij måste sneglat mycket på den här när han skrev Metro 2033.
AlbinWesley
2013-11-21
Det är nog ta mig tusan Tarkovskij-klass på det här. Och det får väl duga, hehehehe.
StureStenhög
2013-08-28
En film som i princip tar formen av en dödsruna över mänskligheten, ett ytterst intressant sätt att kommentera mänskligheten på måste jag säga, men intrycket efteråt är ändå kluvet. Det är verkligen en film som jag försvinner in och ut i. Ibland, i synnerhet när det bjuds på riktigt bra dialog, så gillar jag det här väldigt mycket, medan jag i andra stunder känner mig helt oengagerad i det jag beskådar. Kanske är det här, som andra har varit inne på, en film som kräver en viss sinnesstämning, och jag befann mig inte i denna när jag såg den. För jag vill ju gilla det här ännu mer egentligen, domedagsstämningen sitter som en smäck, och jag tar med mig mycket intressant härifrån, men det är ändå nätt och jämnt att jag kan dela ut en trea

2013-05-25
Jag förstår mig på Lopusjanskijs poäng men inte blir det automatiskt en bra film för det. I slutändan unikt men bara fläckvis märkvärdigt med en massa ordbajsande som knappast känns relevant för mig och kommer nog inte göra det i framtiden heller. Tacka vet jag O-bi, O-ba som är klart mer poetiskt tilltalande och intressant, för att inte tala om snyggare.
JimCarrey
2013-04-11
Efter att ha läst kommentarerna här trodde jag det här skulle vara en olidligt seg film utan mycket action men kunde inte haft mer fel. Det är livlig dialog genom hela filmen. Och explosioner. Har världen gått under? Rolig frågeställning och fantastiskt elaborerat. Atmosfäriskt till tusen med ett mycket betvingande ljudspår och dystopiska miljöer och kärleksfullt konstruerade detaljer. Även ett realistiskt skådespeleri bidrar till en äkta känsla som ofta saknas i genren även om det på dialogen kanske snarast känns som att filmen speglar vår egen verklighet eller inre. Alla har hamnat under ytan! En exodus! *fnitter* 4+
karlmats
2013-04-04
Alltså jag fattar ju grejen med det här och visst är det välgjort på sitt sätt. Men satan va segt det blir, som en postapokalyptisk Roy Andersson för fan. Vardagsrealism är ju nog så tråkigt i verkliga livet, när man måste sitta och häcka i en bunker och snacka skit med sina lika misantropiska bekanta blir det ju inte mer spännande direkt. Sepiafiltret var dock vackert och bidrog till stämningsfaktorn. Även om film inte bara är underhållning måste det nog för min smak finnas nånting som lockar mig mer än ett stort svart imploderande hål i mitt hjärta.