3.7

Brev från en okänd kvinna

I sekelskiftets Wien får en konstertpianist ett brev från en kvinna som för honom är okänd, men det visar sig att kvinnan känner honom mycket väl.

Originaltitel Letter from an Unknown Woman
Regissör Max Ophüls
Manus Howard Koch
Genre Romantik, Drama, 40-tal
Skådespelare Louis Jourdan, Joan Fontaine, Mady Christians, Marcel Journet, Art Smith, Carol Yorke, Howard Freeman, John Good, Leo B Pessin, Sonja Bryden

Skapad 2019-12-03 av wst
Det är kring sekelskiftet i Wien då en känd och populär konsertpianist (Louis Jourdan) får ett brev från en kvinna (Joan Fontaine) som tycks vara okänd för honom. Desto längre han läser dest...   Läs mer »

2018-06-08
Nä, den är lyckas inte slå an en ton som resonerar hos mig. Fint berättad och så, men engagerar aldrig.
Ful_fisk
2017-08-04
Det är inte utan ångest jag förkunnar att jag såg denna film på en kväll då jag var lite rastlös, trött och hungrig, och inte riktigt var i stånd att ge en film dess fulla koncentration. I dålig upplösning, dessutom. Det här är tamigfan ruggigt jävla bra, och lätt det bästa jag sett på mycket länge! Verkligen en förstklassig melodram med skitsnyggt, magiskt foto, en berörande historia och en sanslös stämning. Jag har inte ett ont ord att säga om den här filmen! Jag velar lite om betyget eftersom jag inte kunde sugas in i filmen på samma sätt som jag egentligen borde ha gjort pga omständigheterna, men fan, någon gång ska man ju ändå sätta fyran och även ifall jag vid framtida tittar skulle sänka detta betyg så vore det i alla fall bara till en väldigt stark fyra. Så femma it is! Fuck yeah!
wasteoftime
2016-08-29
Så jädra intensivt, så jädra bra! Jane Fontaine ÄR ju verkligen besatt av Stefan Brand. Få filmer kan skryta med att vara så övertygande, och samtidigt så lågmäld. Och kameran, likt andra kommentarer jag läst, känns inte som en kamera, utan kanske som ett fönster in i deras själar, som att den inmundigar deras känsloliv, inte avbildar deras ord och uttryck. Filmen växer konstant, och når hela vägen upp på en fyra, men har ändå en bit kvar till femman, men jisses, vilken film!
pufred
2015-07-16
40-tals romantiskt melodrama. Mycket välgjord och välspelad. En bitterljuv berättelse om romantiska illusioner, naivitet, besatthet, bra berättat i fina miljöer
andmoreagain
2014-07-19
Farligt nära femman och första filmen jag ser av Max Ophüls...en trevlig ny bekantskap! Det enda negativa är väl storyn i sig; hur fan kan han inte minnas?! Joan Fontaine är sjukt bra; från barnslig jäntunge, till sprudlande ungdom, till sorgsen kvinna. Fantastisk prestation.
hestret
2014-01-25
Väldigt mycket min typ av film rent tekniskt med helt sjukt bra kameraarbete. Rörelsen av kameran är lugnt vacker och graciös. Tracking shots är ju en stor personlig favorit. Ljuset var också väldigt fint och musiken funkar också bra. Men själva filmen i sig var en besvikelse. Jag tycker historien och karaktärerna känns rätt tunna och hade stundtals svårt att engagera mig i ödet. Tycker också att viss grejer i manuset kändes forcerade. Fontaine är ju väldigt hyllad och visst gör hon ett bra jobb, men karaktären är väldigt märklig tycker jag. Har svårt att köpa den galna fascinationen, men tror mer det beror på manuset. Jag menar, det vore klart bättre om filmen stannade vid tonårsstalkeriet snarare än att bli ett lite för melodramatiskt epos med oklart tidshopp. Givet att man drar ut det så tycker jag intrigen tappar mycket kraft och spänning. Supermoralen i slutet var också sådär. Det är en stark trea givet tekniken ändå, men den är svag (64/100). En bra film ändå
origC-J
2013-11-27
Melodram av klassiskt snitt, en women's weepie som bjuder på fint hantverk och några bra scener, men med en handling som iallafall undertecknad endast med svårhet kan köpa ens i operavärlden.
1jesper1
2013-11-19
Elegant konstruerad film som exponerar en av de mest tragiska av alla känslor, nämligen den obesvarade kärleken. Ack vad man lider med vår hjältinna, och när Lisa och Stefan träffas sista gången och han inte kan förnimma sig om henne, så skär det rakt in i ens hjärta. Joan Fontaine gör en formidabel insats som Lisa, även om hon inte riktigt kan övertyga i filmens inledande scener. Melodramer, liksom komedier, anser jag vara bland de mest subjektiva genrer i filmvärlden, eftersom båda två spelar på ens personliga relation till känslor och humor. Därför kan jag förstå om denna film inte är för alla. Men som hantverk är den briljant, bra berättad och den klickar iallafall med mina känslor.
Lawton
2013-11-18
Det tar emot att sätta en två i betyg, men romantiska melodramer av det här slaget är så ofattbart ointressanta. Gäspade mig igenom andra halvan av filmen på en mjuk biostol på Cinemateket. Elegant kameraarbete och allt det där, men om storyn och karaktärerna inte intresserar blir det svårt att ge ett högre betyg.
haajen
2013-11-17
Historien är melodramatisk och rätt ointressant men det Ophuls gör med den är tidlöst, vackert och precist filmskapande.