2.9

Bridget Jones dagbok

32 år gammal och fortfarande singel, bestämmer sig den kedjerökande, ständigt bantande och karlfixerade Bridget för att återta kontrollen över sitt liv - hon börjar skriva dagbok. Resultatet blir en provokativ hyllning till allt som gör livet värt att leva: sex, mat och karlar. Och så det här med karlarna? Det varje kvinna djupt inom sig vet är att hon aldrig vet sitt eget bästa när det gäller män. Bridget har gått i fällan många gånger, men nu MÅSTE hon bara hitta den rätte, innan det är dags för pensionen. Bridgets snygge, något sliskige, men ändå attraktive chef visar sig plötsligt intresserad och Bridget vädrar morgonluft. Samtidigt slänger tråkmånsen Mr Darcy trånande blickar efter henne.

Originaltitel Bridget Jones's Diary
Regissör Sharon Maguire
Manus Helen Fielding, Richard Curtis, Andrew Davies
Genre Romantik, Komedi, Drama, 2000-tal
Skådespelare Hugh Grant, Renée Zellweger, Jim Broadbent, Colin Firth, Gemma Jones, James Faulkner, Paul Brooke, Celia Imrie, James Callis, Shirley Henderson, Charmian May, Felicity Montagu, Sally Phillips, Embeth Davidtz, Honor Blackman

Skapad 2019-11-18 av Stygga-Vargen
År 1996 publicerades Helen Fieldings bok \"Bridget Jones dagbok\", som 2001 resulterade i filmen med samma namn. Boken gick hem och Fielding har skrivit två böcker till om Bridget och även filmen ...   Läs mer »

2018-02-14
Usel, såg 15 minuter innan jag stängde av!!!!
2017-10-12
mammene
2017-06-16
Varför tycker jag om det här egentligen, pinsamheter som jag har en aning svårt för, kladdigt romantiskt och rätt dåliga skämt. Ja det är bara så, Renée Zellweger passar väldigt bra till denna roll och Grant är galant i all sin sluskighet, känslan är ändå positiv och så pricken över iet Darcy förstås.
StureStenhög
2017-06-03
Först nu såg jag den här, och det var kanske lika bra, risken finns nog att jag var för cool för den tidigare. Inte för att jag inte har mina invändningar nu också, men dess brittiska charm vinner mig ändå över. Mycket kan man tacka Renee Zellweger för att det fungerar, det är överhuvudtaget en bra karaktär, och jag uppskattar att hon får vara lite moraliskt svajig. Hon backas dessutom upp av pålitliga brittiska skådespelare. En del scener hade jag väl kanske klarat mig bättre utan dock, jag är trots allt inte någon förespråkare av pinsamhetshumor. Kärlekshistorien känns också lite underutvecklad, vilket blir ett problem när den är så pass central som den är. Men en trea grejar filmen iaf
Nalland
2016-11-22
Ska erkännas att det är lite fjantigt med komiken som stundtals liknar omogen tjej-humor med flams-och-trams utan avsikt och substans. Bortsett från det är det lite smågullig känsla rakt igenom och att vi singlar ses vara mindre belevade för att man aktivt kanske valt vara eller är självständig. Bridget i sig är någon man lite stör sig på men inte kan tycka illa om utan vill skratta ihop med ibland, som en syster säkert.
Tatty
2016-11-22
Rolig och bra. Gillar filmen mycket. Renée Zellweger är så bra och rolig i filmen!!
Misslovemovie
2016-11-02
Jag älskar denna filmen, ser den varje jul.
Halofreak92swe
2016-10-29
Hade inte sett denna själv om jag fick välja film precis men nu var det hon som valde. Inte så helkass som jag trodde den skulle vara, hade ett par roliga/charmiga scener. Colin Firth är alltid bra även om han passar mycket bättre i filmer som t.ex. Kingsman. Helt klart en tjejfilm så inte så konstigt att jag inte gillade den. Snäll 2.
myslas
2016-09-17
Roligare än jag mindes den som men jag föredrar många andra Richard Curtis-filmer.

2016-08-17
På grensen til en femmere. Alt er bra.