2.8

Brigadoon

Tommy och Jeff tar en semester från det hektiska New York-livet och åker till Skottland. När de går vilse i skogen hittar de en liten gammaldags by, och Tommy förälskar sig genast i en av byns flickor. Byn har dock en hemlighet.

Originaltitel Brigadoon
Regissör Vincente Minnelli
Manus Alan Jay Lerner
Genre 50-tal, Fantasy, Musikal, Romantik
Skådespelare Gene Kelly, Van Johnson, Cyd Charisse, Elaine Stewart, Barry Jones, Hugh Laing, Albert Sharpe, Virginia Bosler, Jimmy Thompson, Tudor Owen, Owen McGiveney, Dee Turnell, Dodie Heath, Eddie Quillan
Filmnummer 20681

lumberdajack
2017-01-07
Nje..Får inte till det riktigt med en engagerad historia. Såklart bra musik emellanåt, men Gene Kelly var nog ändå bättre dansare än vad han var sångare..
TheMockTurtle
2012-09-19
Hur kan man göra en film med Gene Kelly och Cyd Charisse och inte lyckas få till ett enda minnesvärt dansnummer? Nåja, Gene är himla stilig och Cyd är riktigt foxy i röd klänning. Det räcker en bra bit.
KimEkberg
2012-09-18
ja, perfekt för fan. det enda man kan klaga på är väl slutet. hade hoppats på nåt mer melankoliskt och hjärteskärande, men så är det ju ofta. det är ju trots allt hollywood vi dealar med.
Sznax
2012-09-18
Helt okej musikal, andra halvan klart bättre. Men stackars, stackars, stackars Skottland. Betyg 5.3
Tonti
2012-09-18
Första halvan är helt fantastisk med sina fåniga dräkter, roliga danser och härliga sånger. Bikaraktärerna är riktigt sköna liksom van förstås vilket redan påpekats. Scenografin är också helt underbar liksom accenterna. Efterhand när handlingen tar över blir det lite mindre spännande men fortfarande härligt. Bättre än Band Wagon.
HerrArne
2008-07-06
Sagoskimrande romantik ger en lyckokänsla.
seriost
2007-07-25
Van Johnson är härlig, men resten av filmen är ganska påfrestande.
goeran
2007-07-11
Vacker sång och musik men historien är egentligen rätt fånig.
origC-J
2005-07-16
Mer än lite pekoralt, men sagostoryn har en viss charm, och Kelly kan man alltid njuta av.
MaraJade
2005-07-04
Charmig liten film med mysiga små danser och härlig musik.