Brimstone

När en obehaglig och fanatisk präst stegar upp i talarstolen förstår Liz omedelbart att hon och hennes familj kommer att få problem. De bestämmer sig för att fly för sina liv från den revanschlystne predikanten.

Originaltitel Brimstone
Alternativ titel Koolhoven's Brimstone
Regissör Martin Koolhoven
Manus Martin Koolhoven
Genre Thriller, Western, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Guy Pearce, Dakota Fanning, Emilia Jones, Carice Van Houten, Kit Harington, Paul Anderson, William Houston, Ivy George, Jack Roth, Bill Tangradi, Jack Hollington, Carla Juri, Vera Vitali, Frederick Schmidt, Fergus O'Donnell, Farren Morgan, Frieda Pittoors

Zebulonm
2021-03-12
Olustig o obehaglig....
2018-10-28
En med Hollywood-western-mått mätt väldigt brutal och obehaglig film. Hade det funnits lite mer djup och hade inte Guy Pearces karaktär varit så överdriven och platt så hade fyran varit ett faktum. (9/15)
Murvel48
2018-10-24
Wow! Det här var verkligen en kanonfilm. Dakota F briljerar och Guy Pierce gestaltar en av de obehagligaste skurkar som filmhistorien skådat. Sånt är han bra på.
2018-08-08
Obehagligt mörk och brutal adapt på den trötta westerngenren. Knappast en munter historia det här, men jag fann de långa 140 minuterna ändå rusa iväg vilket alltid är positivt. Pearce präst kunde de kanske tonat ner ondskan en aning på då allt inte behöver vara övertydligt.
Vertov
2018-05-28
Välgjord och otroligt obehaglig film.
StureStenhög
2018-03-04
Jag kan lätt se att jag skulle kunna hata en sådan här film, och den är heller inte någon fullträff på något vis, men jag kan inte låta bli att beundra dess kompromisslöshet och goda självförtroende. Det känns som att Koolhoven försöker lansera sig själv som en modern Shakespeare. Det är svulstigt så inåt helvete, och filmen ger inte ifrån sig minsta tecken på att den skulle skämmas över det. Att den är 2,5 timmar lång spär bara på storhetsvansinnet. Framåt slutet blir den lite väl överdriven även för mig, men annars var jag med den hela vägen. Den ickekronologiska berättarstrukturen fungerar bra, och håller mig hela tiden intresserad av hur allt hänger ihop. Man har också lyckats skapa en skön westernstämning trots att det här är allt annat än en traditionell western. Att den vill bli tagen på allra största allvar samtidigt som jag verkligen inte kan göra det är fortfarande ett problem, men allt mörker och all galenskap går ändå inte riktigt att stå emot
bisam
2018-03-03
Intressant försök till nytt grepp om västernfilm, dock med en ointressant hämndhistoria som grund. Svagt utvecklade karaktärer med oklar motivation som inte engagerar tittaren, trots, eller kanske just på grund av, bestialiska handlingar. Överdriven och enfaldig protestantisk symbolik.
Vasp
2018-01-23
Filmen är välgjord. Men den kommer på nått vis ändå inte över 3 i betyg.
Johjt
2017-06-10
Lång och dyster. Och helt sjuk. Bra insats av skådespelarna.
Engravadlax
2017-04-23
Dakota Fanning är för bra för repliker, men handlingen... mja.