2.7

Brinner Paris?

En verklighetstrogen skildring av de sista dagarna av tysk ockupation av Paris i andra världskrigets slutskede. Den franska motståndsrörelsen väntar otåligt på att skrida i verket, medan de allierade inte verkar prioritera en snabb befrielse av Paris. Samtidigt har den tyske generalen von Choltitz strikta order från högsta ort att om han inte kan hålla staden skall den förstöras till grunden.

Originaltitel Paris brûle-t-il?
Alternativ titel Is Paris Burning?
Regissör René Clément
Manus Gore Vidal, Francis Ford Coppola
Genre Drama, Krig, 60-tal
Skådespelare Jean-Paul Belmondo, Charles Boyer, Leslie Caron, Jean-Pierre Cassel, Claude Dauphin, Alain Delon, Yves Montand, Kirk Douglas, Glenn Ford, Gert Fröbe, Hannes Messemer, Anthony Perkins, Michel Piccoli, Jean-Louis Trintignant, Orson Welles, Simone Signoret

NtoNW
2011-10-22
Njae, det blev inte så intressant. Och varför i helvete kan inte dom inte låta dom franska skådisarna prata franska och de tyska tyska. Sedan att skillnaden på autentiska bilder och studiobilder var så stor gör att man helt tappar intresset för berättelsen, samt att det inte egentligen fanns någon person som man kunde identifiera sig med.
elfenben
2009-09-29
Hade inte läst hur lång den var och när jag såg "Intermission" så stängde jag av. Tyckte jag hade uthärdat tillräckligt
DanielMott
2008-11-05
Är detta typexemplet på en kalkon? (Ja!)
Bredman
2007-10-10
Tots det starka startfältet snubblar filmen som Real Madrid gjorde med alla sina stjärnor. Filmen bygger på verkliga händelser och dramaturgin blir lidande. Kul dock att se en sån storhet som Orson Welles gestalta Nordling. En modig man som gjorde det han kunde för att skapa lite humanism i en rådande kultur av blod och dum, urbota heroism. En rakryggad person med mod och integritet bland den tidens rådande kräk och makthungriga (politiker), redo att ta över grytorna. Filmens anslag att vara realistisk och sann är också dess största misstag som spelfilm betraktad.
goeran
2007-05-25
En ganska dålig film; segt och utdraget försök till låtsasdokumentär skildring. Alla kända skådespelare, i olika biroller, tillför föga. Gert Fröbe är dock bra som general von Choltitz liksom Alain Delon som Jacques Chaban-Delmas och Orson Welles som konsul Nordling.
Matewan
2007-05-11
Som komplettering till den förra kommentaren kan jag nu berätta att DVD:n endast innehåller dubbade ljudspår, engelska, italienska och spanska. Inte ens det internationella och inte ens det franska ljudspåret finns med. Uruselt. Den går helt enkelt inte att titta på. Jag har försökt.
kennert
2007-02-17
dubbningen stör alldeles förfärligt,dessutom att så många kända skådespelare är med i biroller.
Matewan
2006-10-26
Detta är alltså minnesbilder från 1966, '67 nånting. Jag minns den som ganska rörig och till stora delar ganska oengegerande. Den skildrar ett mycket komplicerat skeende för ingående. Framför allt hade man kunnat förenkla skildringen av de olika underjordiska motståndsgrupperna. Jag är mycket nyfiken på om vi får höra Orson Welles snacka (dubbad) svenska i DVD-versionen. Han spelar Generalkonsul Raoul Nordling.