Britt-Marie var här

När Britt-Marie, 63, lämnar sin man efter 40 års äktenskap, tvingas hon göra upp med sig själv, bryta upp från gamla invanda mönster, och möta omvärlden. Britt-Marie hamnar i det avfolkade Borg, där livet för de flesta andra också tycks vara förbi. Men i Borg finns också drömmar, som väcker Britt-Maries väl undangömda framtidstro. Kanske finns det en andra chans i livet, kanske är det aldrig för sent att börja leva.

Originaltitel Britt-Marie var här
Alternativ titel Britt-Marie Was Here
Regissör Tuva Novotny
Manus Tuva Novotny, Øystein Karlsen, Anders Frithiof August
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Pernilla August, Peter Haber, Anders Mossling, Malin Levanon, Stella Oyoko Bengtsson, Lancelot Ncube, Olle Sarri, Vera Vitali, Mahmut Suvakci, Elliot Alabi Andersson, Wilhelm Siverbo, Kevin Wesseh, Dion Llapashtica, Abdouile Sise, Princess Wesseh

idaho1981
2019-11-22
De har ju tagit bort nästan allt som var bra med boken. Det enda som är bra är Pernilla August och barnens skådespeleri, resten kan man försöka förtränga.
ledsenpirat
2019-10-06
Förvånande usel! Gick på de goda namnen i rollistan. Det borde jag aldrig ha gjort. Vi stängde av redan efter 40 min och då var tålamodet prövat långt bortom vad man bör få utstå som tittare. Precis allt utom möjligen fotot, skriker B-produktion. Handlingen? Hahah En skymf mot halva Sverige och alla tittare. Vem tror på fullt allvar att det bara är att söka ett jobb på en liten ort så får man det även om man är helt okvalificerad? Fredrik Backman är en putslustig liten skit till författare, men här har dessutom filmmakarna totalt kraschlandat när det gäller ton och trovärdighet. Dessutom ska man behöva se ett gäng (politiskt korrekta, men välartikulerade) blandade ungar föreställa "Det lokala fotbollslaget". De är inte ens ett lag, samma kön eller i samma ålder! Alla vuxna inblandade i den här soppan bör skämmas!
Robodan
2019-08-16
När all svärtan och djupet från boken skalats bort blir det otroligt tunnt
2019-08-11
2015 blev Fredrik Backmans bok "En man som heter Ove" en film med samma namn och en väldigt bra film som hyllades både i Sverige och utomlands. Här är nästa Backman bok att bli film. Resultatet denna gång blir mycket sämre. Då jag inte har läst boken så vet jag inte om jag skall skylla på Backman eller Tuva Novotny(Regi, manus). Vad jag vet är att jag förstår filmens budskap men här finns så mycket som är ologiskt och irrationellt i handling och karaktärer att jag bara blir irriterad. 1+
Lello
2019-08-09
Skönjar ett budskap ett viktigt dessutom men som tyvärr slarvas bort från första minuten. Svensk film när den är som sämst....
callusis
2019-07-07
Stabil etta!
asasae
2019-07-07
Stark tvåa. En typisk svensk sentimental film. Hade sina poänger. Men på det hela stora, alldeles för långsamt berättad. Det måste gå kvickare och inte så förutsägbart.
2019-06-26
Trevlig, sympatisk och ganska fin. Men känns lite platt och lyckas aldrig engagera eller kännas på riktigt. Men underhållande och lättsedd, ganska stark tvåa.
hellostellan
2019-03-12
Blev riktigt besviken, faktiskt. Den lyfter aldrig.
megafreak
2019-02-01
Hur så många begåvade personer lyckas göra en så dålig film av en så bra bok övergår mitt förstånd. Riktigt platt film som tappat bort alla intressanta lager i både karaktärer och handling. Usch.