2.1

Britt-Marie var här

När Britt-Marie, 63, lämnar sin man efter 40 års äktenskap, tvingas hon göra upp med sig själv, bryta upp från gamla invanda mönster, och möta omvärlden. Britt-Marie hamnar i det avfolkade Borg, där livet för de flesta andra också tycks vara förbi. Men i Borg finns också drömmar, som väcker Britt-Maries väl undangömda framtidstro. Kanske finns det en andra chans i livet, kanske är det aldrig för sent att börja leva.

Originaltitel Britt-Marie var här
Alternativ titel Britt-Marie Was Here
Regissör Tuva Novotny
Manus Tuva Novotny, Øystein Karlsen, Anders Frithiof August
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Pernilla August, Peter Haber, Anders Mossling, Malin Levanon, Stella Oyoko Bengtsson, Lancelot Ncube, Olle Sarri, Vera Vitali, Mahmut Suvakci, Elliot Alabi Andersson, Wilhelm Siverbo, Kevin Wesseh, Dion Llapashtica, Abdouile Sise, Princess Wesseh

vonadel
2021-08-31
Tänkte först ge en 3:a, men det var mest för att jag tyckte boken var ganska bra. Men, tyvärr lever inte filmen upp till den. Visst, August är en bra skådis, men tycker ändå inte hon var rätt castad för denna roll. Det var inte riktigt så jag föreställde mig Britt-Marie när jag läste boken. Nä, filmen blir ganska tråkig faktiskt, och har man inte läst boken måste den bli ännu mer intetsägande. 4/10
KyLLo
2021-01-13
Som klyschig tvättmedelsreklam. Inga likheter med verkligheten, förutsägbart, övertydligt och känns riktad till barn. Bäst är Pernilla Augusts rolltolkning.
smichael
2020-12-09
Urk. Inget djup och extremt oengagerande.
2020-11-30
Ska det här vara humor eller?
2020-05-25
Har ej läst boken denna gång, men har svårt att tro den skulle vara lika full av gamla klyshor som filmen. Tonen från Ove finns med från start och den är sådär puttrigt småmysig. Nu faller filmen snabbt in i gamla ledsamma spår vilket är synd för August är bra i rollen.
Christofer
2020-05-06
2020-03-15: Dugligt som eftermiddags-slötittande en söndag.
Ful_fisk
2020-02-09
Tyckte inledningsvis att det kändes som en ren Ove-kopia, men ändå en lagom småtrevlig sådan. När hon fick ett jobb som kräver utbildning första dagen på arbetsförmedlingen (man ska vara glad om man ens får ett möte inom första halvåret) efter 40 år som hemmafru, så anade jag dock oro. Sedan blev det alla sportfilmer som någonsin gjorts i en och samma berättelse. Kidsen som ingen tror på, utom den mest oväntade mentorsfiguren; check. Någon turnering som filmens sista akt ska utspela sig i; check. Någon taskig förälder som inte gillar vad barnen sysslar med; check. Kommunen vill riva fritidsgården; check... Ja, ni fattar. Har aldrig läst boken, men storyn var på tok för klyschig och fånig för att kunna gå att ta på allvar. Se Ove eller Karate Kid istället.
AndersAxelsso
2020-01-29
Nu var jag snäll.
idaho1981
2019-11-22
De har ju tagit bort nästan allt som var bra med boken. Det enda som är bra är Pernilla August och barnens skådespeleri, resten kan man försöka förtränga.
ledsenpirat
2019-10-06
Förvånande usel! Gick på de goda namnen i rollistan. Det borde jag aldrig ha gjort. Vi stängde av redan efter 40 min och då var tålamodet prövat långt bortom vad man bör få utstå som tittare. Precis allt utom möjligen fotot, skriker B-produktion. Handlingen? Hahah En skymf mot halva Sverige och alla tittare. Vem tror på fullt allvar att det bara är att söka ett jobb på en liten ort så får man det även om man är helt okvalificerad? Fredrik Backman är en putslustig liten skit till författare, men här har dessutom filmmakarna totalt kraschlandat när det gäller ton och trovärdighet. Dessutom ska man behöva se ett gäng (politiskt korrekta, men välartikulerade) blandade ungar föreställa "Det lokala fotbollslaget". De är inte ens ett lag, samma kön eller i samma ålder! Alla vuxna inblandade i den här soppan bör skämmas!