3.5

Bröd och rosor

Maya och Rosa, två systrar från Mexiko, jobbar som städare på ett stort kontorskomplex i centrala Los Angeles. Mötet med Sam, en passionerad amerikansk fackföreningsaktivist, leder till att de är med och organiserar en gerillakampanj mot sina arbetsgivare. Konflikten som följer hotar deras jobb, deras familjer och till slut också deras möjlighet att stanna kvar i landet.

Originaltitel Bread and Roses
Regissör Ken Loach
Manus Paul Laverty
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Pilar Padilla, Adrien Brody, Elpidia Carrillo, Jack McGee, Monica Rivas, Frankie Davila, Lillian Hurst, Mayron Payes, Maria Orellana, Melody Garrett, Gigi Jackman, Beverly Reynolds, Eloy Méndez, Elena Antonenko, Olga Gorelik, George Lopez

mattarello
2017-07-08
Det här är en bra och medryckande film. Temat som återges är sååå viktigt och filmen skulle kunna rekommenderas bara enkom. Rent filmiskt kanske jag tycker att karaktärerna inte får tillräckligt djup, men, vad tusen, varför gnälla. Ut och organisera!
Raimo_1985
2015-04-17
Mest plakatpolitiska jag sett av Ken Loach men vad fan, det är ju så här det ser ut på många håll.
divaad
2011-09-14
Gillade skarpt! Pendlar mellan fyran och femman.
Kriffot
2010-04-23
Väldigt förenklad bild av facklig kamp, om än en fin skildring, hade hoppats på mer pampighet alternativt mer socialrealism
idd
2010-04-22
fint budskap som vanligt, men den känns lite väl förenklad å lyckas därför inte pricka socialrealismgenren, men är ändå inte så där land-å-frihet-pampig heller utan hamnar nånstans mittemellan.. bara ett godkänt..

2010-03-06
Brody är toppen.
SoulSurvivor
2009-04-24
Jag pendlar hela tiden mellan fyran och femman.
Lombardo
2008-03-31
Den bajsiga icke-diegetiska musiken förstör nästan hela filmen. Det funkar liksom inte att lätta upp stämningen genom att använda sig av Benny Hill-tekniker, annars en bra film om hur man går ihop och kämpar på jobbet. Dessutom är det ovanligt med en protagonist från den riktiga skiten.
tobiaslindberg
2006-07-29
Väldigt bra film som visar hur viktigt fackligt arbete och kamp är!
Linda86
2005-07-10
Mmm, viktig film med bra rollprestationer, men den är för seg, trots Adrien Brody