3.3

Broder Daniel Forever

Få rockband har ens varit i närheten av den ställning Broder Daniel haft i Sverige. Vare sig de möttes av kärlek eller förakt fortsatte de att brinna med en glöd som slutligen inte ens den mest hårdnackade kritiker kunde bortse från. Men trots framgångarna fick de ständigt kämpa för att få vara sig själva, för att få vara annorlunda. Filmen följer bandets medlemmar när de återförenas och repeterar under två känsloladdade månader sommaren 2008. Två månader som kulminerar med avskedsspelningen på Way Out West-festivalen i Göteborg inför tiotusentals gråtande fans.

Originaltitel Broder Daniel Forever
Regissör Kristian Bengtsson, Fredrik Wenzel, Henrik Hellström
Manus Kristian Bengtsson, Fredrik Wenzel, Henrik Hellström
Genre Kortfilm, 2000-tal, Dokumentär

Skapad 2019-11-10 av frienatic
Broder Daniel är för mig, som för många andra, glädje och ångest på samma gång. De hade en prominent plats i soundtracket till min uppväxt med sina anthems om hur glada människor aldrig fant...   Läs mer »

TheJorre
2015-07-05
Gillar BD, men nja. Denna film enkapsulerar defintivt inte deras storhet vad mig anbelangar. Godkänt men inte mer.
Valarn
2015-02-03
ses11
2013-07-05
Henrik Berggren talar i nattmössan och gör på tok för långa konstpauser. I en timme. Visar perfekt innebörden av begreppet "poser".
JimCarrey
2013-05-07
Så jävla skön
PebblesBeach
2013-01-21
En fin film som lämnar mycket plats för eftertanke. Allt sägs inte med ord, men finns där ändå på något vis. Kanske att jag hade velat ha lite mer band-historia och jag tycker nog att Göthberg skulle framhävts något mer..
Hamberstone
2012-11-01
Riktigt snyggt foto och bra musik såklart, dock ganska lama intervjuer som inte berättade så mycket om vilka broder daniel faktiskt var, men syftet med filmen kanske inte var att gå in djupt in i bandhistoriken heller..
Raimo_1985
2012-08-06
Full av liv trots att den är filmad i spåren av död och saknad och ledsamhet. Henrik Berggren vilken poet. Släpp diktsamling om det inte kommer en soloskiva nån gång... Jag är ett stort fan och jag gillar bandet och medlemmarna ännu mer efter att sett denna film. Det finns ingenting som är dåligt med den här filmen. Varje gång jag sett den har jag tänkt på den större delen av dagen efter.
ToddDowney
2011-08-31
En film om ett utav mina absoluta favoritband genom tiderna. Fint foto, underbar musik och Henrik Berggren har så härlig röst. R.I.P Anders Göthberg!
Kubrick
2011-06-08
För att vara en så djup människa verkar Daniel ha väldigt lite att säga, iaf i denna filmen. Så intervjuerna blir ganska platta, musiken talar bättre.
dispyten
2010-11-08
Epic scen när Broder Daniel har en kräftskiva på ett tak. Helt fantastisk dokumentär!