3.3

Broderier

När Claire förstår att hon, blott 17 år gammal, är med barn, bestämmer hon sig för att föda barnet anonymt och ge upp det för adoption. Men på snabbköpet där hon jobbar är det svårt att hålla det hemligt. Istället söker hon jobb hos Madame Melikian som broderar åt haute-couturen i Paris. Det blir ett oförutsett möte och medan broderierna växer fram, vävs också vänskapens trådar samman.

Originaltitel Brodeuses
Regissör Eléonore Faucher
Manus Eléonore Faucher, Gaëlle Macé
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Lola Neymark, Ariane Ascaride, Marie Félix, Thomas Laroppe, Arthur Quehen, Jackie Berroyer, Anne Canovas, Elisabeth Commelin

Skapad 2019-12-20 av
Graviditeter är som regel svåra att hålla hemliga eftersom det oftast framgår ganska tydligt när en kvinna är med barn. 17-åriga Claire är dock fast besluten att göra ett försök eftersom ho...   Läs mer »

Biolm
2013-04-07
vill see!!
StureStenhög
2012-03-08
En befriande stillsam film med naturliga skådespelare och fint foto, det är också intressant med en film som betraktar sina karaktärer snarare än att skildra dem. Jag gillar dessutom temat med karaktärer vid vägskäl i sina liv som finner en gemenskap hos varandra. Tyvärr är väl dock karaktärerna mer intressanta än den standardstory de har tvångsplacerats i, och jag tycker nog också att det blir lite väl anspråkslöst ibland. Så även om filmen var trivsam att titta på, så lämnar den inga direkta avtryck hos mig
NtoNW
2011-09-25
Jag gillade den här filmen, vilken värme mellan huvudrollerna. Kanske har man sett det förut, men sällan så smakfullt gjort. Den gav mig en skön könsla!
larox
2011-09-21
Strålande! Vilken bild, fantastiska rollprestationer och vilken stämning! Broderierna är mera att betrakta som konstverk av hög kvalité. Relationen mellan den äldre och den yngre kvinnan är äkta och helgjjuten,
jukan
2008-09-15
Stämningsfylld film som bygger på Lola Neymarks uttrycksfulla ansikte, saknar mer teckning av omgivningen.
Kurosawafan
2008-09-14
jag har antagligen för långt till mitt kvinnliga jag för att kunna identifiera mig med huvudpersonen, för detta flyger inte för mig och blev mest långtråkigt...
okidoki
2008-09-07
Vacker och romantisk(=förskönande) film. Det behövs ibland.
PhoenixRising
2008-08-25
Vacker i sin enkelhet
magerman
2008-08-23
vackert hår!
Ogräset
2008-08-22
Beklagar mig över slutet, då man gärna hade velat sett mer. Men i övrigt en väldigt bra film, lätt att relatera sig till (i alla fall som ung kvinna).