3.4

Bröderna Lejonhjärta

Bröderna Karl och Jonatan återförenas efter sina korta liv på jorden i landet Nangijala. Livet i Körsbärsdalen verkar till en början idylliskt, men det visar sig snart att allt inte är som det ska. Den närliggande Törnrosdalen är ockuperad.

Originaltitel Bröderna Lejonhjärta
Regissör Olle Hellbom
Manus Astrid Lindgren
Genre Familjefilm, Fantasy, Äventyr, 70-tal
Skådespelare Staffan Götestam, Lars Söderdahl, Allan Edwall, Gunn Wållgren, Folke Hjort, Per Oscarsson, Tommy Johnson, Jan Nygren, Micha Gabay, Georg Årlin, Bertil Norström, Mats Andersson, Aksel Erhardtsen, Ulf Håkan Jansson, Lone Rode
Betygsantal 20339

Skapad 2019-10-22 av Stygga-Vargen
Bröderna Lejonhjärta är onekligen ett av Astrid Lindgrens främsta verk och år 1977 kom den klassiska filmatiseringen av boken i regi av Olle Hellbom, som även ligger bakom fler klassiska Lindgre...   Läs mer »

Ful_fisk
2019-01-06
Herrejösses vilken bra film det här är. Både Lindgrens grundberättelse som för övrigt är oerhört jävla mörk och tragisk såhär med vuxna ögon, och Hellboms regi, som här visar ett ordentligt styrkeprov. Den svartvita inledningen är magisk, och musiken bara stärker den drömska känslan, och när vi väl hamnar i Nangiala känns nästan själva äventyret med Tengil lite sekundärt. Men sedan kommer man in i den biten också så blommar filmen åter upp i ännu fler mörka teman, och inte minst Allan Edwalls oförglömliga roll. Avslutningen är en riktig tårdrypare. Sanslöst egentligen att detta är något man såg på Bolibompa. Visuellt påminns jag av Tarkovskij och berättelsen är om än spännande och äventyrlig så ändå kolsvart, i stort sett fullkomligt humorbefriad, brutal och kolsvart. Men jäklar vad ungarna älskar det i alla fall, och det bör alla vuxna med själ och hjärta också göra. Ett solklart mästerverk!
2018-01-08
Jag tillhör absolut inte Astrid Lindgrens fan club. Har aldrig, inte ens som liten varit speciellt förtjust i hennes böcker och filmer. Bröderna Lejonhjärta dock är det något speciellt med. Både boken och filmen har satt en viss prägling på mitt eget skrivandet. Jag längtar till nya Bröderna Lejonhjärta kommer upp på vita duken , om den nu någonsin gör det, Suck!!
2017-10-11
Klassiker
film_Alex
2017-09-30
Läser jag en enda diss av Katla så kommer jag hem till dig och stryper dig med en handduk. Inget hot, bara så att du vet.
2016-09-10
Avskydde denna som barn. Det var först i vuxen ålder jag insåg hur välgjord denna klassiker faktiskt är.

2015-09-20
For barn en soleklar femmer.
trallaren
2015-02-01
Astrid Lindgren har fångat Sverige i bondesamhället (Emil, Barnen i Bullerbyn) när Sverige började lämna bondesamhället (Madicken, Lotta på Bråkmakargatan). Hon gjorde ett halvhjärtat försök att skildra storstad (vad hade hon rökt när hon hitta på Karlsson på taket?) Bröderna Lejonhjärta är en billig Lindgrensk ripoff av Tolkiens och C.S Lewis äventyr. Filmen är, om inte sämre så, lika sopig som boken.
TheHerminator
2015-01-17
Såg precis om. 4an står sig.
2014-11-15
Ännu en oförglömlig klassiker av Astrid Lindgren. Den har fått med samma mörka, dystra, men samtidigt ljusa känsla/stämning från boken och filmmusiken är helt underbar. Ett av de få bevis som finns för att även svenska filmer kan vara bra- vad hände? En film som går att älska likväl som 7-åring som 70-åring skulle jag påstå.
Sonicasfuck
2014-05-06
Svår att betygsätta som så många andra Lindgrenfilmatiseringar. Boken i sig är väldigt bra, särskilt för den tänkta målgruppen. Skådespelet är ingen höjdare. Edwall och Wållgren i all ära, men det svider ju emellertid att se övriga prestationer. Filmen är stundtals väldigt långsam och uttryckslös. Man vill ju gärna sätta högre betyg men det går bara inte.