Broken

Lee Sang-hyeon lever ensam med sin 15-åriga dotter. En dag blir hon bortförd för att sedan bli våldtagen och mördad. Men som vanligt så går polisutredningen trögt och långsamt. Då bestämmer sig Sang-hyeon att ta saken i egna händer och utkräva hämnd på förövarna.

Originaltitel Banghwanghaneun Kalnal
Alternativ titel Bang-hwang-ha-neun kal-nal, The Hovering Blade, Roving Edge
Regissör Lee Jeong-ho
Manus Lee Jeong-ho
Genre 2010-tal, Thriller, Drama, Mysterium
Skådespelare Jeong Jae-yeong, Lee Sung-min, Seo Jun-Young, Park Myeong-shin, Oh Jeong-se, Kim Seon-hwa, Kim Dae-myeong, Lee Joo-seung, Choi Sang-wook, Kim Ji-hyeok, Lee Soo-bin, Kim Hyun

BrutusBeefcake
2014-08-10
Åh denna börjar ju så himla bra! Det är mörkt, ruggigt och man finner inte hopp någonstans. En jobbig känslar lurkar över filmens alla scener, det känns jobbigt och hopplöst på ett bra sätt när vi följer huvudpersonens hämndtåg. Men det som händer efter en timma är riktigt trist, den faller, den faller ordentligt, ett riktigt magplask landar det på trots att det rättar till sig lite grann. Detta hade verkligen potential att bli någonting minnesvärt från 2014's filmår, men mynnar ut till en dussinthriller i mängden. Men den enormt starka första timmen är verkligen kanon som håller betyget uppe på respektabel nivå. (8+/15)