2.9

Broken English

Nora är 30+, inte nöjd med sitt jobb och framförallt med att hon lever ensam. Men så dyker en man upp, av en slump, och plötsligt finns det, kanske, en utväg.

Originaltitel Broken English
Regissör Zoe R Cassavetes
Manus Zoe R Cassavetes
Genre Drama, Romantik, Komedi, 2000-tal
Skådespelare Parker Posey, Melvil Poupaud, Drea de Matteo, Gena Rowlands, Justin Theroux, Peter Bogdanovich, Tim Guinee, Roy Thinnes, Michael Panes, Dana Ivey, Josh Hamilton, Caitlin Keats, Michael Kelly, James McCaffrey, Philip Pavel, Russell Steinberg

mammene
2015-07-22
En film som är rätt trevlig att se, om än lite larvig ibland, som man glömmer rätt snart.
origC-J
2015-07-20
Ett stort efternamn bakom kameran bäddar för många stora namn framför kameran... Men den yngre Cassavetes verkar inte ha ärvt pappas intressanta regissörsstil, dessvärre. Till största delen en habil blick på relationer, som spårar ur i en polerad bild av Frankrike. Harmlöst, men inte värdelöst.
snyltare
2014-07-02
Det råkade bli så att jag såg den här filmen dagen efter "Den spanska lägenheten", en film som Filmtipset trodde att jag skulle ge en fyra. Dessa två filmer har mycket gemensamt. För mig var det Broken English som påminde mest om ungdomsåren, så jag ger den en fyra istället. Fin film, engagerande kärlekspar, jag gillade både Nora och väninnan.
cassiopeia
2013-12-15
Börjar fint, slutar gräsligt.
gubbenviktor
2013-06-16
Saknar...lidelse. Och ett bra slut!
Rune2000
2012-09-29
Förstå hälften är en välgjord karaktärsstudie, andra hälften är ren trams.
Galivan
2012-05-05
Intressant och sympatisk huvudroll, som gestaltas inlevelsefullt av parker Posey. Men lite överkänsligt spel ibland, troligen regisserat så. Simpelt filmhantverk vars stil är ganska rak och oförställd och realistisk, men blir ändå inte realistisk genom den ämnesstyrda handlingen och fokuset på huvudkaraktären som alltid är i centrum. Det skildras tempoeffektivt hur hon går igenom en massa upplevelser , och känns ofta övertydligt , arrangerat , förutsägbart. Endimensionellt, men huvudkaraktären hade potential.
Mabelle
2010-06-06
Kan man verkligen kalla detta en komedi? En mysig film med mycket eftertanke, vissa scener var snyggt gjorda och kärleken hade en vacker utstrålning. En härlig romantisk reality som ändå ibland inte är trovärdig alls. Måste säga att man borde se den med någon man älskar och lära sig upskatta varandra.
EDFilm
2009-12-14
Halvbra film men kärlekscenerna är riktigt bra och Parker Posey är grym!
dr.kristina
2009-10-25
mmm en film i min smak... En film som inte bara rakt igenom är en rom-com och rosaskimrande... Det är mer bakom att hitta kärleken än blixtar oxh dunder. Inte alltid så snyggt.