3.4

Broken Flowers

Samtidigt som den utpräglade ungkarlen Don dumpas av sin senaste flickvän, får han också ett rosa brev med nyheten att han har en son som letar efter honom. Han ger sig ut på en resa kors och tvärs över landet för att söka upp sina gamla flammor och bringa reda i detta.

Originaltitel Broken Flowers
Regissör Jim Jarmusch
Manus Jim Jarmusch
Genre Drama, Mysterium, Roadmovie, Komedi, 2000-tal
Skådespelare Bill Murray, Jeffrey Wright, Heather Simms, Sharon Stone, Alexis Dziena, Frances Conroy, Christopher McDonald, Jessica Lange, Chloë Sevigny, Tilda Swinton, Julie Delpy, Mark Webber, Larry Fessenden, Chris Bauer, Pell James

Skapad 2009-04-27 av AddeColciago
Don Johnston har kommit till en punkt i livet där han har det mesta bakom sig. Omotiverad och aningen deprimerad vet han inte vad han ska göra av det han har kvar. Efter att ha levt hela sitt liv so...   Läs mer »

Skapad 2006-02-03 av Laurabusan
Don Johnston (Bill Murray) är en framgångsrik före detta IT-entreprenör som lever ett tillbakadraget liv i sin opersonliga och vräkiga villa. När han blir lämnad av yngre flickvännen Sherry (J...   Läs mer »

Skapad 2005-10-11 av Vippektor
Biomörkret spred sig i salongen. Filmen gick igång. Publiken fick till en början följa ett rosa kuvert som färdades mellan olika postkontor. Brevet åkte genom stora maskiner, färdades med stor...   Läs mer »

Dream
2019-03-30
Hahaha sådan härlig ironi över livets livsöde! Där det inte alltid blir som man tänkt sig speciellt om du varit en "Don Juan." Det roligaste är typ när den unga kvinnan "Lolita" vandrar runt naken och samtidigt syns Bill Murrays hopplösa min spel. Typ: (Kom och hjälp mig här ifrån, va fan gör jag här!) men hela filmen i sig har en skön humor. Där helt enkelt alla människor är olika vilket speglar bra med det verkliga livet så inget konstigt med det. Dock så saknas det lilla extra för att betyget ska bli högre än 3.
RustyFilm
2016-12-05
Oj Oj, här presenteras ett härlig stämnings bygge med hjälp av sköna bilder och tuff musik. Så här ska film skapas. Tankarna förs till ”Lost in translation” inte bara för Bill Murrays deltagande utan även för den lågmälda coola atmosfären. En njutning.
2016-10-02
Väldigt tråkig och intetsägande film.
HerrNenne
2016-08-20
Fångar intresset förvånansvärt bra med tanke på vilken tråkig film det egentligen är. Tappar aldrig intresset. Men jag har svårt för såna här filmer.
BarryHero
2016-02-01
Borjar trevande men mynnar ut i harligt absurd humor. Slutet var pricken over i:et. Min forsta Jarmusch.
Anonym_user_1
2015-04-09
Sedd på tysk Blu-Ray. En mycket oimponerande presentation som uppenbarligen är från samma master som den ursprungliga DVD:n (tack till Lilla prinsen för bilderna). Mjukt och matta färger, samtidigt som det finns stora problem i kodningen som påminner mycket om tafflig MPEG-2 komprimering. En stor besvikelse. Betyg (på bildkvalitén): 1.5 av 4.
hestret
2015-01-03
Bill Murray är riktigt bra och jag köper honom helt och hållet i denna roll. Upplösningen med den improviserade matstunden där är riktigt bra och man sitter lite på nålar. Soundtracket är väldigt intressant och annorlunda på ett positivt sätt. Filmens etos är liksom bara väldigt sympatiskt. Och humorn sitter ganska myckt som ett smäck. Men trots allt segar det ordentligt i mitten av filmen på själva roadtrip-delen. Då är det inte mycket mer än Murray själv som kan hålla uppe filmen. Wright är också ytterst larvig så scenerna med honom skär sig också. Bäst kanske vore om Murray fick vara ensam - även om det givetvis vore lite halvmärkligt. Stundtals lite för självmedveten med Don Johnston, Lolita och andra referenser som bara blir lite "ohmen, kom igen....". Trots brister är det dock en helt klart sevärd och härlig film. 65/100
2014-12-27
Efter berömmet för sin prestation i filmen "Lost in Translation" så gavs Bill Murray ett större förtroende i mer dramatiska roller. I denna film finns trots den dramatiska rollen ändå en humoritisk sida hos karaktären(för det är ju trots allt Bill Murray vi talar om). Jag gillar manuset och jag gillar Bill Murrays allvarliga sida som skådespelare och tillsammans med fin regi från Jim Jarmusch så skapas en lågmäld men intressant och stark berättelse som fungerar hos mig. 3+
Qhunden
2014-12-12
Enformig och inte särskilt trovärdig. Kanske till och med ful, reagerar främst på klippningen. Så mycket trista transportsträckor. Var är Murrays charm? Vem är Don egentligen? Han känns ju mest som en tragisk snuskgubbe, om än en lågmäld sådan. Knappast en Juan i alla fall. Omöjlig att inte jämföra med Lost in Translation och den är ljusår bättre.
Akala
2014-09-08
Såg om den för ett par dagar sedan utan att någonstans i filmen känna igen att jag hade sett den förut. Skulle nog snarare sätta en tvåa på den nu.