3.7

Bron

Tyskland under Andra världskriget. En grupp tyska pojkar har beordrats att försvara en liten bro i deras by. Mängder av besegrade, cyniska soldater flyr från de amerikanska trupperna, men de unga pojkarna, entusiastiska över den nazistiska "blod och ära"-ideologin, stannar och försvarar den värdelösa bron.

Originaltitel Die Brücke
Alternativ titel The Bridge
Regissör Bernhard Wicki
Manus Bernhard Wicki, Karl-Wilhelm Vivier, Michael Mansfeld
Genre Drama, Krig, 50-tal
Skådespelare Folker Bohnet, Fritz Wepper, Michael Hinz, Frank Glaubrecht, Karl Michael Balzer, Volker Lechtenbrink, Günther Hoffmann, Cordula Trantow

KillerPutte
2015-10-19
(rek.4) Känslan är att den fångar befängdheten i att låta barn kriga.
Dutch
2014-08-13
Äckliga tysk-ungar, fy fan.
LacombeLucien
2014-04-20
Helt underbar, otroligt filmskapande.
Hypostas
2014-01-04
Trots en del lite pinsamt överspel samt någon lite osannolik detalj i storyn så är detta i det stora hela en utmärkt film. Från den mysiga inledningen till det dramatiska slutet så fängslas jag av den här unika tyska 50-talsfilmen. Utklassar "På västfronten intet nytt" (1930) på alla sätt. Det blir en helt annan autenticitet med en tysk film än med alla de amerikanska filmer om tyska soldater där alla pratar engelska. Svag fyra.
DV_86
2013-09-03
Scenen med stridsvagnarna puttar upp betyget en aning. Annars var det bara en massa gap och skrik hela filmen igenom. I en del scener är det så pass mycket överspel så det blir skrattretande. Jag lägger inte något stort fokus vid specialeffekterna, då jag har överseende med att det är 50-tal. Intressant story dock men jag orkar inte med allt gap och skrik. Speciellt inte när det är överspel som genomsyrar detta. Skulle gärna velat lära känna karaktärerna lite bättre och hur dom arbetar tillsammans, intriger och dylikt. Nu så är det bara ett gäng krigskåta ungdomar som man inte vet mycket om. Svag 3:a. Imorgon har jag glömt filmen
Mikka
2011-10-13
Utmärkt foto i en bra film. Stark trea/svag fyra.
InzZzomnia
2011-07-26
Lite för lång inledning och en del överspel sumpar högsta betyget annars är den lätt bland årets bättre filmer trots sina 52 år på nacken.
Netza
2011-06-09
Helt fantastiskt bra. Scenen när stridsvagnarna äntrar är obeskrivlig.
LaDecima
2010-05-27
Så galet vacker och sorglig, äntligen en bra film om hur tyskarna led under kriget också. Ingen tramsig Spielberg-film om amerikanska hjältar hit och dit.
Ola_Schubert
2009-08-21
Nja, intressant. Bra med tyska skildringar av kriget som inte demoniserar hela befolkningen. Dock tror jag att skildringen av de sk. "gästarbetarna", dvs slavarna var förskönad. De flesta ryska krigsfångar sköts, svalt ihjäl, eller arbetade ihjäl sig. Inledningen var också väl lång, det borde ha räckt med 20 minuter, max en halvtimme.Dessutom förekom det en hel del överspel av skådespelarna. Men å andra sida så var situationen också traumatisk. Dessutom var filmen snyggt filmad, speciellt den inledande sekvensen. Och kriget vanvett skildrades på ett utmärkt sätt, när man väl nådde dit. Dessutom så spelade och spelar kamratskap en avgörande roll för motståndsviljan, vilket skildras väl. Framför allt så är historien sann, vilket gör att jag förlåter många brister i övrigt. Men det räcker inte fram till en fyra, men väl en stark trea i betyg.