3.7

Bron över floden Kwai

Under andra världskriget blir en grupp brittiska soldater tillfångatagna av japanerna. Britterna tvingas konstruera en järnvägsbro. Men den brittiska militärledningen ger en kommandostyrka i uppdrag att förstöra bron.

Originaltitel The Bridge on the River Kwai
Regissör David Lean
Manus Carl Foreman, Michael Wilson (I)
Genre Äventyr, Drama, Krig, 50-tal
Skådespelare William Holden, Alec Guinness, Jack Hawkins, Andre Morell, James Donald, Sessue Hayakawa, Geoffrey Horne, Peter Williams (II), Percy Herbert, John Boxer (I), Heihachiro Okawa

Skapad 2019-11-12 av Jonnythefox
Jag hade inga stora förväntningar när jag såg den här filmen. Jag visste att jag skulle uppskatta den, eftersom jag gillar alla krigsfilmer som gjordes förr. Jag bestämde mig för att köpa du...   Läs mer »

myslas
2018-08-01
En imponerande produktion med ett flertal förstklassiga rollprestationer. Skildringen av japanerna är förstås ett tecken av tiden men rent dramaturgiskt är det ett lysande grepp att göra dem till samvetslösa monster.
Lotso
2018-06-19
I sin helhet är det sällan ett bygge om en träbro över en flod lyckas vara så här engagerande. David Lean har ett öga för filmskapande och jag tycker han levererar bättre här än med Lawrence of Arabia. Skådespelarna gör trovärdiga och övertygande insatser och relationen som växer mellan Alec Guinness och Sessue Hayakawa är en av de starkare bitarna i filmen. Även kamerajobbet är en av de minnesvärda delarna. Det är nära ett mästerverk, men hur ofta kan man säga det om en klassiker man ser för första gången. Jag är övertygad detta är en film som kommer växa med åren hos mig. Musiken kommer man sent glömma i vart fall!
Pi-R
2018-04-09
Rustikt stark 4; Guinness är magnifik, liksom Leans regi – scener, rollprestationer, foto och ljud samspelar på ett makalöst sätt. Finalen är en dunderklassiker med rätta. Instinktivt är jag beredd att sätta toppbetyg... men... så fort jag börjar tänka blir de kulturella stereotyperna väl mycket att svälja utan förbehåll – stoiska britter, fanatiska (närmast robotlika) japaner, ödmjuka och vänliga siameser, och playboytypen till amerikan... Det är väldigt trist, för filmiskt blir det inte mkt bättre än så här
hsimpson
2018-03-08
Storslaget, spännande och välgjort. På gränsen till i längsta laget, men funkar utmärkt som matiné. Stabil fyra!
JohnnyP
2017-11-12
Mycket storslagen film, blev en mycket stor succé, när den kom på 60-talet. Mycket bra historia och bra skådespelare. Signaturmelodin som består av ett helt kompani, som visslar melodin blev en dundersuccé över hela världen och.....den kan man faktiskt höra utan att ha sett filmen numera, genom att åka till IKEA och vänta till stängningsdags. Då har Ingvar Kamprad satt in den låten som "utgångsmarch". Se filmen...den är absolut en upplevelse!
2017-10-18
EvilNed
2017-09-03
Väldigt bra.
KyLLo
2017-05-08
Ordentligt överskattad. Jag hade väntat mig antingen spänning, dramatik, fart eller humor. Men nej... Det är mestadels händelsefattigt, tråkigt och ensidigt. Att titta på någon som ger order med hela handen blir snabbt tröttsamt. Fågelscenen och slutet håller måttet. En väldigt svag trea.
RustyFilm
2016-12-09
En mycket mycket storslagen produktion. På 50-talet kunde dom. Jag är imponerad och en stor klassiker är det. Filmen är lång (214 min) klart det är lite "segt" men det blir sällan tråkigt. Strålande foto. En mycket lyckad restaurering, häpnadsväckande bra.
HerrNenne
2016-08-20
Känns tillrättalagd, känns lång, känns inte speciellt fångande, känns lite tråkig och ointressant.