3.5

Brödraskapet

Lars har fått sparken från armén och i väntan på vad han ska göra härnäst börjar han umgås med ett gäng nynazister och framför allt med Jimmy, en av de mer hårdföra typerna. Deras relation ska snart visa sig innehålla mer än bara vänskap.

Originaltitel Broderskab
Alternativ titel Brotherhood
Regissör Nicolo Donato
Manus Nicolo Donato, Rasmus Birch
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Thure Lindhardt, David Dencik, Anders Heinrichsen, Jon Lange, Johannes Lassen, Nicolas Bro, Signe Egholm Olsen, Hanne Hedelund, Claus Flygare, Morten Holst

kexchokladet
2021-02-10
Goda skådespelarprestationer och ett intressant ämne. Vissa partier känns tunna. Svag trea.
Christofer
2017-08-21
Kanske inte riktigt så starkt som det skulle kunna ha varit, men klart sevärt ändå tycker jag. Dencik levererar ju som vanligt. Manuset var stundtals riktigt bra medan det fanns vissa sämre skrivna delar också.
2017-03-25
Jag tycker inte alls att den var bra eller fängslande. Kändes bara som bortkastad tid.
LacombeLucien
2016-12-27
Inget speciellt, står mellan en svag 2a eller stark 3a.
Raimo_1985
2015-07-01
Bästa nynazist-filmen jag sett tror jag.
Zipper
2014-09-08
Och, just det! Mitt 2700:e betyg på filmtipset!
Zipper
2014-09-01
Förutsägbar så det förslår. Trots det är utförandet bra. Lars och Jimmy är knappast några hyvens snubbar, de är aktiva nazister som egentligen inte har något problem med ideologin så länge den inte förtrycker dem själva. Därför är det svårt att sympatisera med dem fullt ut, men det kanske inte heller är meningen.

2014-06-04
Holder til en sterk treer.

2014-04-18
Patetiskt manus skrivet av någon som helt tycks sakna verklighetsförankring och insikt i ämnet. Det blir enbart löjligt till den grad att det inte kan bli annat än bottenbetyget. Obegripligt hur "snittbetyget" på Filmtipset kan vara 5/5. Se American History X några gånger till istället.
Snah
2014-03-13