3.8

Brotherhood of War

En hårt arbetande familj i Sydkorea splittras när Koreakriget bryter ut på 50-talet. Två bröder, Jin-tae och Jin-seok, kommenderas ut till tjänstgöring vid fronten och konfronteras där med krigets verklighet. Jin-tae fruktar för sin brors liv och gör allt för att skydda honom, men deras vänskap prövas hårt och förändras av den fysiska och psykiska kamp som kriget utgör. Filmen slog nytt publikrekord i Sydkorea när den släpptes och är den dyraste och samtidigt mest inkomstbringande filmen genom tiderna i Sydkorea.

Originaltitel Taegukgi hwinalrimyeo
Alternativ titel Tae Guk Gi
Regissör Kang Je-gyu
Manus Kang Je-gyu, Han Ji-hun, Kim Sang-don
Genre 2000-tal, Krig, Action, Drama
Skådespelare Lee Eun-ju, Choi Min-sik, Won Bin, Jung Doo-hong, Kong Hyeong-jin, Jang Dong-gun, Lee Yeong-ran, Ahn Kil-kang, Jung Jin, Jeon Jae-hyeong, Jang Min-ho, Jo Yun-hie

Skapad 2019-10-06 av Greenleaf
1998 kom Steven Spielbergs “Saving Private Ryan“ på biografer världen över. Mycket uppmärksamhet lades på landsättningsscenen som visade hur brutalt ett krig kunde vara på ett mycket detaljer...   Läs mer »

Zebulonm
2019-01-12
Bra. Men den sydkoreanska krigsfilmen my war är klart mycket bättre än denna.
2017-10-25
Dream
2016-08-19
Grym hårdkokt Krigs/Action rökare som nästan bjuder på fullt ös från början till slut! Finns lite gripande misär på sina ställen som griper tag, fast annars i det stora hela är det fullt drag. Sen är effekterna snyggt gjorda, finns bara någon flygscen där "CGI" effekterna syns tydligt ifall man ska vara riktigt petig. Det mest negativa i den här filmen är soundtracket, känns överdrivet amerikanskt! Betyg 4 av 5.
Hoppandesoffan
2015-09-01
Svag fyra. Stundtals så övermelodramatiskt och sentimentalt att man inte kan göra annat än att skratta men samtidigt lyckas den gripa tag med skickliga krigsscener och ett slut som skär i hjärtat...
BrutusBeefcake
2015-01-06
Var efter en stund tämligen säker på att jag inte skulle gripas tag så mycket som jag hade hoppats innan, sedan kommer sista kvarten och flertalet tårar rullar från min kind. Gud så hemskt och sorgligt! Verkligen hjärtskärande. Utöver det också en väldigt bra berättad krigshistoria och imponerande krigsscener. En film jag verkligen tyckte om trots att jag inte är ett jättefan av krigsfilmer egentligen. (10+/15)
kervisch
2014-09-12
Men så jävulskt bra film ! 5 av 5 Mästerverk !
Starkbröl
2014-07-23
Känslomässigt stark, skitig och kompromisslös krigsfilm helt utan "good guys". Övervägande bra spelad. Lite väl mycket blod, vrålande män och flygande jordkokor -- man hade lätt kunnat klippa bort 30 minuter stridsscener -- men det övriga uppväger. Det enda som känns lite konstruerat är den yngre broderns relation/reaktion till den äldres förändringar/uppoffringar i början av kriget, och den klassiska krigsfilmsklichén: hur nära den överlägsna, anfallande fienden än är finns det alltid tid för att se varandra djupt i ögonen och ha en dramatisk treminutersdialog utan att någon skjuter skallen av en.
LacombeLucien
2014-04-21
Det är bra för att det är om Korea från två koreaners håll. Inte vinklad USA-propaganda vill jag minnas. Spännande och fin. Lite väl mycket sydkoreanskt Hollywood-efterapande.
Ningyou
2013-11-27
Såg om den nyligen och måste sänka från ett alldeles för högt betyg till en tvåa. Jävla koreaner att överdramatisera och fjanta sig hela tiden.
Engravadlax
2013-06-18
Krigsfilmer brukar vara skoningslöst monotona, men det var inte denna; våldet är inte gräsligt för gräslighetens skull, som i Saving Private Ryan, utan passande till situationerna och karaktärernas känslotillstånd, och ultravåld med bloddrypande elegans är något som Koreanerna kan bra; manus kan bli lite övertydligt, men agerandet är helt fantastiskt--och inte det minsta 'teatraliskt' (möjligen melodramatiskt), som den bottenkvalité man får t.ex. på dramaten, där vår tids sämre skådisar är dömda att leva ut sina dagar--Jang Dong-kun och Won Bin rör mig till tårar, det har hänt mig bara två gånger tidigare. Sök ingen existentialistisk antikrigsfilm för deprimerade fjantar här, Brotherhood of War är en episk tragedi om brödraskap, och inte den politiska pseudofamiljära sorten.